Kerst in Eguisheim - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Kerst in Eguisheim - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Kerst in Eguisheim

Blijf op de hoogte en volg Leonie

15 December 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vanochtend ben ik eerst naar de markt gegaan - de laatste keer op zaterdag - en heb appeltjes en witlof gehaald. Daarna heb ik ontbeten en ben ik boven aan mijn remedies paper gaan werken.
Om 11h15 vroeg Cecile of ik nog meekwam vandaag en ik kwam gelijk naar beneden. Hier liet ze me een flyer zien voor psychische hulp voor mensen die in shock zijn van de aanslag. Gelukkig heb ik het niet nodig, maar we dachten dat Maria er misschien wel baat bij zou kunnen helpen. Cecile vertelde me dat de dochter van haar buurvrouw in shock is en hierheen was gegaan. Heel goed dat zoiets is opgezet, want er zijn veel mensen in shock, ook op school hoorde ik.
We lunchten even wat en zijn toen de auto ingestapt. Ze vertelde me dat ze eerst in Biblenheim wijn wilde kopen en daarna in Eguisheim naar de kerstmarkt wilde gaan. Via de route des vins gingen we dus naar het zuiden.
We kwamen door allemaal gezellig versierde pittoreske, middeleeuwse dorpjes en zijn in Biblenheim gestopt voor wijn. Hier was ook een klein kerstmarktje binnen met grote wijntonnen en daar heeft Cecile nog wat kerstdecoratie gekocht. Hierna ging ze proeven (ik heb alleen de Riesling geproefd, want ik werd gelijk al benauwd) en kocht ze een paar dozen voor haar voorraad. We gingen verder naar Eguisheim en zagen bij andere dorpjes al auto’s geparkeerd staan onderweg die zo’n 2km moesten lopen naar andere kerstmarkten. Gelukkig was dit bij ons niet het geval en in de kou (-1/-2graden) gingen we de auto uit en liepen we de kerstmarkt op. Eerst liepen we een rondje in de middeleeuwse straatjes. Cecile vertelde me dat dit stadje de prijs van mooiste kerststad 2015 had gewonnen. Ik vroeg me af of het geen UNESCO-stad was… het was prachtig (maar dit was helaas niet het geval - tot nu toe)! Ik trakteerde haar op een warme jus de pomme (appelsap met kaneel, etc.) en we liepen verder. Hier kwamen we een heleboel ganzen tegen met een man in middeleeuwse kledij en een fluitje. Ik moest zo lachen, en heb het opgenomen. We kwamen weer terug bij het begin (de straten lopen in rondjes) en zijn toen naar het midden gelopen - waar dus het centrum is. Hier was de kerstmarkt bezig op twee kleine pleintje met allemaal prulletjes, haha. Maar er hing wel een sfeer! Op een van de kerstmarkten stond een man met een ezel die we gingen aaien. Ik zei dat het mijn lievelingsdier was en mocht hem vasthouden aan het touw. Cecile zei dat ie nu mee naar Nederland moet, en toen zaten die man en ik een beetje te geinen of dat nu wel of niet zou kunnen. We gingen verder de kerk in, waar de ganzen voor in een box stonden herrie te maken, en daarna hebben we een winterlandschapexpositie gezien in een kasteeltje. Het was een heel mooi stadje, heel middeleeuws. Er liepen ook twee mannen die af en toe middeleeuwse muziek maakten. En als je mij een beetje goed kent, weet je dat de middeleeuwen mijn favoriete tijd is, qua architectuur en muziek en sfeer… helemaal geweldig! We namen nog wat drinken, omdat we wachtten op de kerstlichtjes, maar het was zo’n heldere dag dat het lang duurde voordat het enigszins schemerig werd (dit keer trakteerde Cecile op een drankje, ik nam kerstthee) en gingen weer richting huis. (Hoewel het een erg klein pittoresk dorpje was met alleen maar Alsacien mensen en geen toeristen, liepen er zes militairen in soldatenuniformen rond om overzicht te houden - met grote geweren).
Om 18h10 waren we thuis, laadden de wijndozen uit en ik heb snel wat gegeten, waarna ik naar boven vertrok. Er was nog een hoop te doen!
Marloes belde om de agenda te openen van vier dagen (whoops) en daarna ben ik verder gegaan met mijn remedies paper (lekker lezen over terroristen, soldaten, schieten en aanslagen, pfff). Ma belde ondertussen ook nog met dat de Prince’s Foundation op tv was (HOE IS DAT MOGELIJK?!) En we hebben het even over de waggelende ganzen gehad in Eguisheim. Om 21h30 hield ik het voor gezien, heb ik gedoucht en nog even wat gelezen. Gezellig dagje gehad!