Tweede universiteit bekend!! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Tweede universiteit bekend!! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Tweede universiteit bekend!!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 Oktober 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Deze dinsdag begon weer met een bezoekje naar de markt van Neudorf. Daarna ontbeten, en het irritante is hier dat Maria en Cecile van het weekend vroegen hoe laat ik wakker wordt, hoe laat ik naar bed ga, hoe veel uur slaap ik nodig heb en of het genoeg is, en ze letten op wat ik eet, en basically willen ze mij worden ofzo, maar eerlijk dat ik ben heb ik gewoon antwoord gegeven. Nu proberen ze dus ook eerder wakker te worden, en sorry maar dat is tot ergernis van mij haha want ik vind het heerlijk om in de ochtend gewoon lekker mijn eigen ding te doen in de keuken. Maar ik heb zo het idee dat ze het niet lang volhouden. Als je eenmaal je ritme hebt gevonden is het moeilijk die te doorbreken, dus ik geef ze een week. Maar dit resulteerde dus in dat ze ook in de keuken waren toen ik terugkwam van de markt. Maar ik ben heel blij dat ik mijn plekje in de woonkamer gevonden heb… ze laten me hier met rust :) (nu klinkt het alsof ik ze niet mag haha maar dat is zeker niet zo. Ik ben gewoon wat productiever en als ze gaan kletsen kan ik nooit aan mijn huiswerk, en ik geef er niet zo om. De ochtend is voor mij altijd lang omdat ik ontbijt en deze stukjes verhaaltjes schrijf en moet dus eigenlijk niet gestoord worden ^^).
Om 10h15 had ik met Lucile en HuiYu (Bethany) afgesproken in MISHA om remedies door te nemen. Ik denk dat het wel goed gaat komen met die presentatie van woensdag. Zij maken het echt veel moeilijker dan het is volgens mij. Ik ga gewoon vertellen wat er in die case staat en dan moet het wel goed zijn. We hebben moeilijkere dingen om op te focussen!
Om 11h hadden we een les van mr. Kostka. Nou, een les, het was een bijeenkomst voor Parijs, dus er waren ook 2 studenten aanwezig van de universiteit van Karlsruhe, die kunst studeren. Een meisje van onze leeftijd en een man van letterlijk 80. Hij is gepensioneerd en wil nu kunst gaan studeren. Mijn oma ziet er jonger uit ;) Aan het begin gaf Kostka mij en de rest van de vrijwilligers van het ICOMOS-evenement een mok van Straatsburg. Daarna gingen we het over de planning van Parijs hebben en hebben we de taken verdeeld. Er zullen wat presentaties zijn over wat schilderijen en een paar mensen moeten een protocol schrijven; dat houdt in dat je eigenlijk notities moet maken van alles dat gezegd word, en dan moeten een paar mensen dat later gaan studeren voor een toets. Ik wilde het protocol doen, want als je dat doet hoef je volgens mij geen toets erna te maken, dus mag ik het protocol doen van de expositie van Picasso die nieuw en heel gaaf is blijkbaar. Hierna hebben we het over Corbet gehad en nog wat kunstenaars en eerlijk gezegd kon het me echt geen moer schelen. Ik geef niets om portretschilderijen op dit moment - misschien verandert het in Parijs. De les duurde oneindig tot 13h30 en na afloop zag ik dat de hele klas heeft zitten appen tijdens de les over dat het verschrikkelijk was, haha.
De zon scheen volop en Arianna en ik hebben buiten op een picknicktafel op de campus onze meegebrachte lunch gegeten. Daarna wilde ze een espresso halen in hetzelfde café als waar we vorige week waren voor fascisme, waar 2 jongens piano aan het spelen waren; wat een sfeertje! Daarna haalde ze een brownie bij een patisserie, terwijl we op weg waren naar de BNU (bibliothèque nationale universitaire).
Daar moest eerst mijn pas geactiveerd worden en daarna liepen we naar de zesde verdieping om een plekje te bemachtigen in de overvolle bieb! Uiteindelijk konden we een plek vinden en heb ik aan mijn paper voor cities gewerkt. Ik bestelde een boek ik ik kon ophalen, maar moest eerst nog even wachten dus liep ik wat rond bij de andere boeken. Ik werd op magische wijze getrokken naar een bepaalde hoek in deze ubergrote bieb en kwam precies terecht bij wat ik nodig had: boeken over internationaal recht! Ik heb er gelijk twee meegenomen en heb alles bij de balie gelegd om mee te nemen.
Om 16h30 had ik honger en we konden niet eten in de bieb, dus moesten we eigenlijk wel naar buiten haha. Het was nog steeds heerlijk weer en we besloten naar de stad te gaan voor een drankje of iets. We liepen richting Pur, maar eerst wilde ik wat tonijn halen bij de NORMA (soort LIDL), want het is daar een stuk goedkoper :)
Toen we in de rij stonden om af te rekenen, zat Arianna op haar mobiel en flipte zo’n beetje, want ze zei dat de lijst voor de tweede universiteit online was! Ze keek snel op de lijst en zag dat we allebei naar onze eerste keuze gestuurd zijn: zij naar Groningen en ik naar Olomouc. Tegelijkertijd ging de groepschat van onze klas helemaal los. Zowat iedereen had zijn eerste keuze gekregen, behalve Daan. Ze waren allemaal mega blij en ik wist denk achteraf al dat het zo zou lopen, want ik was er allang aan gewend dat ik naar Tsjechië zou gaan. Stiekem had ik misschien een beetje spijt dat ik geen Bilbao had gekozen, maar toen bedacht ik me weer dat dit een kans is die je nooit meer krijgt, want wanneer zou ik anders naar Centraal Europa gaan? Juist ja: nooit. Dus dit is een nieuw avontuur waarin ik Tsjechisch zal gaan leren denk ik haha. En ik bedacht me dat het misschien slim is om nu naar een goedkoop gebied te gaan, zodat ik misschien naar Londen kan gaan voor mijn derde semester.
We besloten het te vieren bij Pur met een heerlijke smoothie, terwijl we alle berichtjes lazen van de klas en ik haar alvast wat dingen vertelde van Nederland, zoals de stroopwafels en dat ik de Bagels and Beans al mis, haha.
Daarna gingen we nog wat in de stad lopen, gingen we de pimkie en stradivarius in om jurkjes te zoeken, maar door al die wintertruien waren er geen jurken aanwezig. Bij Stradivarius pasten we dezelfde trui, maar het leek meer een pyjama, dus hingen we het snel terug. Hierna nog even de bioscoopagenda bekeken, maar er draait nu niet veel boeiends helaas.
Thuis heb ik in de avond remedies geoefend voor de presentatie voor morgen en volgens mij heb ik veel te veel tekst, dus zal ik het proberen kort te houden morgen. Verder heb ik besloten mijn paper over een case tussen Ierland en de UK te doen. Dat is altijd wel een interessant punt. Morgen zal ik trouwens iedereen vertellend dat ik naar Olomouc ga, maar ik heb het vandaag gewoon echt even te druk. Dus degenen die dit vandaag lezen hebben de premiere!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 82521

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: