Chocolate day! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Chocolate day! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Chocolate day!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 Oktober 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Straatsburg werd langzaam wakker onder mijn voeten, want om 8h15 liep ik al van huis richting de BNU (bibliotheque nationale universitaire) voor een rondleiding. Arianna en ik waren hier dinsdag al geweest om te studeren, dus we kenden het gebouw al. Ik liep door het hartje van de stad langs de kathedraal en het was tof om de stad wakker te zien worden. Er waren nog geen toeristen, geen mensen die koffie dronken, de tafels werden langzaam neergezet en de straten waren leeg. En dan was daar Leonietje die op weg was naar de bibliotheek in Straatsburg. haha, kan het nog steeds niet geloven… wie had dat gedacht? Dat ik uiteindelijk een master zou beginnen in Straatsburg?! En dat het nog goed gaat allemaal ook? Ik ben iedere dag zo blij met deze kans, dus neem het sowieso niet licht.
Ik moet zeggen dat ik een beetje pissig was onderweg, want voordat ik wegging zei Cecile dat we de deuren op slot moeten doen, omdat ze open zijn (ja duh,, maar Maria laat ze altijd open! Ik ben altijd eerder thuis en ga eerder slapen, dus dit had niets met mij te doen) en we moesten de vaatwasser uitruimen (ik had hem gisteravond expres laten staan om te zien of Maria het zou doen, want ik doe het echt letterlijk ALTIJD en word er nu een beetje gek van - hij was vanmorgen nog compleet vol). Ik verontschuldigde me netjes bij Cecile, maar vond het onzin dat Maria niets doet hier, dus toen ik Maria zag vertelde ik dit aan haar en ze zei dat ze het allemaal niet had gemerkt… Jahoor -ammehoela.
Voor de bibliotheek stonden er al een paar te wachten en na mij kwam ook mevrouw Lambert aan die met ons mee zou gaan. Toen zo’n beetje iedereen er was gingen we naar binnen. Eerst wat algemene informatie over de bibliotheek, en toen werd de rondleiding overgedragen aan een andere man en gingen we de gave ruimtes in. We zagen eeuwenoude boeken, bijbels, schatten eigenlijk, want het waren bijzondere collecties. Dit was het oude deel van de bibliotheek (het nieuwe deel is compleet gerestaureerd - en in mijn ogen geruïneerd) met boeken in het latijn en oud-Grieks, etc. Daarna hebben we museumstukken van het Louvre, Griekse draghme (?) munten en eeuwenoude landkaarten kunnen zien. Het was erg bijzonder om achter de schermen te mogen kijken, want dit was erg exclusief. Jammer genoeg was iedereen weer erg moe, haha. Het bleek dat de meesten tot 1u bij de bar was gebleven!
Na de rondleiding vonden Arianna en ik het tijd voor koffie, dus stelden we voor om naar Café Michel te gaan, maar de meesten wilden naar huis (ik denk om te slapen, want ze zagen er niet uit xD). Maar Mathilde, Daan en Guillaume wilden wel mee en dus liepen we met zijn vijven naar het über-Franse café. Arianna koos de tafel uit en grappig genoeg zaten we aan precies dezelfde tafel als waar ik met Camilla zat een paar weken terug. Het was erg gezellig!! Daan en ik namen de ‘normale’ koffie (grand café noir) - typisch Nederlands zou ik zeggen, Arianna vond het cappuccino-tijd en kreeg een enorm lelijke versie en de twee Fransen aan de tafel namen een espresso; de culturen blijven. Daan deed ondertussen de Harry Potter-test om te zien in welk ‘huis’ hij hoorde, en we kletsten over alles en nog wat. Ik had mijn glutenvrije chocoladekoekje bij me en dit was echt een geweldige combinatie met mijn koffie, dus was mezelf erg dankbaar!
Hierna gingen Mathilde, Daan en Guillaume naar het restaurant van de universiteit, maar Arianna en ik wilden wat huiswerk doen in de bibliotheek, dus gingen we terug en na een uurtje diaspora’s en chocolade gelezen te hebben, gingen we de stad in naar Pûr voor lunch. Ik had een heerlijke herfstpot met pompoen, champignon en glutenvrije crumble en een lekkere smoothie. Arianna en ik kunnen het erg goed vinden, want we zijn nu vaak met elkaar te vinden! Het was een heerlijke lunch en daarna vertelde ze me dat ze glutenvrije meel wilde vinden voor me, zodat ze een bananenbrood kon bakken waar ik ook van kon genieten (HOE LIEF?!!). We gingen naar Naturalia vlakbij de universiteit (hoe chill, er is een natuurwinkel vlakbij school, dus als ik een keer geen lunch bij me heb en we moeten op school blijven, hoef ik niet alleen tomaten en wortels bij Auchan te kopen!). Uiteindelijk kozen we voor quinoa-meel en gingen we naar school.
Om 14h30 had ik mijn presentatie over chocola. Er waren maar zo’n zes mensen, maar ik begon toch. Onder mijn presentatie kwamen er nog wat mensen binnen, maar daardoor liet ik me niet storen natuurlijk - als ik het mag zeggen ben ik best meesterlijk in presentaties geven haha, ik geef er gewoon helemaal niets om, terwijl de rest allemaal erg zenuwachtig is. Ik begon heel enthousiast met het vragen wat iedereen denkt als ze ‘chocola’ horen. Het was een interactieve presentatie, want ik liet ze 100% Peru-chocola proeven en ze moesten gokken uit welk land het kwam. Eerst de maya-periode en daarna hoe chocola in Europa kwam. Ook vertelde ik wat over hagelslag en Daan moest een beetje lachen - later kreeg ik nog een vraag van Mathilde of het normaal was om dat te eten (helemaal niemand kende hagelslag haha) en of het puur was of niet. Het was een leuke presentatie en ik kreeg goede feedback. Mijn discussievraag vond de leraar alleen niet helemaal bij het thema passen (ik vroeg of kinderen meer pure chocola moeten krijgen in plaats van snickers, etc. Op school bijv. Maar ik vind dit wel relatief - gezondheid van kinderen is toch enorm belangrijk?!). Na afloop had ik nog wat chocola over en gaf het aan Arianna om het door haar bananenbrood te doen
Daarna hadden we een presentatie van Gilsun over de relaties tussen Noord-Korea, Zuid-Korea en Amerika (ja, hij is de enige die het wel serieus nam haha) en Maelle (die suuuuper zenuwachtig was, omdat ze erg verlegen is) over Harry Potter. En van wie had ze dit geweldige onderwerp gekregen? Oui, van moi! Ze wilde het eerst over Grenoble doen, maar dat mocht niet dus gister onder de les van instituties zei ze tegen me dat ze nog geen onderwerp had en dat ze niet wist wat ze moest doen. Ik wist dat ze van Harry Potter hield (zoals iedereen in de klas) dus stimuleerde ik haar om het daarover te doen en ze stemde in. Het was een leuke presentatie en natuurlijk vond iedereen het interessant haha. Na afloop besloot ik haar een hele makkelijke vraag te stellen (over de populariteit van Fantastic Beasts) om haar toch een discussiepunt te geven - gelukkig ging alles goed!
Na Eurocompetence liet ik Camilla en Arianna mijn oog zien dat nu ongeveer violet-zwart was aan de binnenkant en ze zeiden dat ik gelijk naar de farmacie moest! Camilla wilde met me mee en hielp me bij de balie. Ik heb nu andere druppels (die ik al had gekocht zijn gewoon om mijn ogen schoon te maken, dus die zijn perfect voor mijn rechteroog - ik heb sinds die druppels niet zulke prikogen meer gelukkig, dus die kan ik blijven gebruiken) om de zwartheid weg te nemen. Als het maandag niet minder is moet ik naar de dokter, maar ik denk dat het wel meevalt. We gaan nooit zo snel naar de dokter!
Thuis heb ik gegeten en minorities gelezen. Ik had mezelf een film beloofd (dat wil ik nu iedere vrijdagavond doen om te relaxen omdat ik iedere doordeweekse avond huiswerk doe tot slapen), maar ik had zin om het artikel door te nemen, want anders zou er nooit een eind aan komen, dus heb ik dat gedaan, mega chill! Daarna lekker geslapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 82495

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: