Opweg naar Parijs! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Opweg naar Parijs! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Opweg naar Parijs!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

06 November 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vandaag was het zover... Parijs! Ik werd om 6u gewekt door mijn mobiel, deed mijn oefeningen en ging naar beneden. Daar had ik mijn ontbijt al helemaal uitgepland dus kon tegelijkertijd Maria helpen met de vaatwasser terwijl Cecile om ons heen dingen liep te doen die de normaal veel later doet. We pakten onze spullen en gingen naar buiten, nog een beetje in de schemer. We snelwandelden naar de tram en hij kwam letterlijk na tien seconden, top!
We waren de eersten die bij het station waren, wat ik al had gedacht haha. Ik wilde nog een koffie scoren, maar Maria wilde al naar het platform (het was 7:25 - trein ging om 7:46), dus wachtte ik op mensen uit de klas terwijl Maria naar boven ging. Gelukkig kwam Camilla en ik wist dat zij een koffie zou willen dus liepen we naar dezelfde koffietent als toen we naar Karlsruhe gingen. In grand café à emporter en op naar de trein!
Daar werden eerst onze tickets gecheckt en de klas was verdeeld over 3 coupes, ik zat in coupe16 met Karin, Maria, Arianna en Gulnur die het net gered had. Arianna tilde mijn koffer boven me en onderweg heb ik nog een filmpje van fascisme gekeken van Karin. Ze nam ondertussen een slok water en haalde het snel weg, flipte hem hele aal en ik wist niet wat er aan de hand was; bleek het een fles zeep te zijn, hahahah! Ik daarentegen genoot van mijn koffie en fruitsalade die ik mee had genomen.
Om 9:30 ontmoetten we elkaar op het platform in Parijs en splitten we op. Sommigen konden al baar de airbnb maar anderen niet en sommigen wilden hun spullen in een locker doen maar mijn groep besloot het bij UNESCO te laten. We besloten te lopen naar het hoofdkwartier, wat uiteindelijk zo’n twee uur bleek te zijn!! Mijn heup en rug zijn er totaal niet dankbaar voor, want bij UNESCO gingen we gelijk door.
Daar ontmoetten we de klas en kregen we een rondleiding door het gebouw van een vriendin van Iida uit Finland die daar nu stage loopt. Eerst door de douane, spullen wegleggen en een schilderij van Picasso aanschouwen die in het gebouw was gemaakt (maar hij wil het niet ondertekenen omdat er een brug voor is gebouwd dus je kan het niet meer goed waarderen), naar Japanse achtertuin en wat vergaderzalen gezien. Daarna op sofa’s gezeten voor wat uitleg (yes, zitten!) en toen naar de zevende verdieping voor een lunch met uitzicht op de Eiffeltoren en de rest van Parijs. Prachtig! Lunch was prima, maar ik mocht niet alleen groenten voor mindere prijs of meer groenten voor dezelfde prijs dus betaalde ik de volle prijs voor een half bord...
Arianna was er trouwens niet bij: terwijl we naar UNESCO liepen (en zij onderweg was naar haar airbnb met de metro) was haar mobiel gestolen en moest ze nu dus allerlei dingen regelen.
Hierna gingen we naar buiten en kwam er ineens en Renault 508 voor onze groep die Bella had geregeld voor mijn airbnb als persoonlijke taxi. Zie je me al gaan? Ik liet me lekker rondrijden; Eiffeltoren links, tombe van Napoleon rechts en met Mathilde, Bella en Daan gingen we naar onze airbnb in zo’n 30 minuutjes.
Het is een kleine studio: als je binnenkomt is er links een kleine plek om te koken, gevolgd door de badkamer links, dan een slaapkamer met twee grote bedden en een soort klein achtertuintje. We waren zo moe dat we besloten even onze ogen dicht te doen en dat werd uiteindelijk een uur. We contactten elkaar en ontmoetten bij St. Pauls en gingen naar wat tweedehandswinkels met Arianna, Camilla, Bethany, Iida, Mathilde en Daan. Ik vond er niks aan eerlijk gezegd, het rook naar oma Corrie’s huis, en het leek op verkleedkleren uit de 70s, maar ik ging mee voor de gezelligheid :) De meiden hadden niks gekocht, maar Daan een trui!
Daarna bracht Iida ons naar een Libanese/Marokkaanse falafelplek waar ze helaas geen glutenvrije versie hadden, maar omdat ik weer eens misselijk was heb ik een bord vol groenten op.
Vervolgens gingen we naar de metro met zijn allen om naar de Eiffeltoren te gaan. Daar ontmoetten we de rest die al volop flessen wijn om zich heen hadden. Arianna zei dat er allemaal ratten zijn daar en de rest zag ze niet dus bleven ze zitten, maar toen er ineens allemaal ratten kwamen luisterden we toch maar naar Arianna. Ik wilde sowieso niet op het gras zitten met mijn mooie jas. We liepen met zijn allen verder naar de Seine om daar te zitten en naar de verlichtte Eiffeltoren te kijken. We hebben twee keer de flikkerlichtjes meegemaakt: om 9u en om 10u toen we onderweg naar huis waren. Het was super gezellig bij de Eiffeltoren. Hier heb ik wat gekletst met Iida en Mathilde over mijn heup en alles en ze luisterden en begrepen me goed. Verder kwamen Camilla, Mathilde en Karin naar me toe met dat ze problemen hebben met Maria xD en Gulnur was zo intens gelukkig dat ze bij de Eiffeltoren was! Het werd koud dus om 10u gingen we weer terug met de metro en hadden Daan en ik het probleem dat we zo nodig naar de wc moesten maar er was echt nergens een plek waar we heen konden gaan, dus was de enige mogelijkheid met de metro naar huis voor zo’n drie kwartier...
We hebben het gered, maar net aan! Bella lag al in bed toen we thuis kwamen en nadat ik mijn band om deed ging ook ik lekker slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 82528

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: