Franse verjaardag! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Franse verjaardag! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Franse verjaardag!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

09 November 2018 | Frankrijk, Straatsburg

In de ochtend hebben we gechilld thuis en hebben we om 11u afgesproken in Parc de Luxembourg met sommigen van de klas. Het werd wat later aangezien ik terug moest voor mijn mobiel en we de weg kwijt waren in de metro/trein, maar we zijn er gekomen :)
Het was een prachtig park met een grote vijver, een prachtig gebouw (denk aan Staverden maar dan groter) en herfstbomen overal! Bella, Daan en ik maakten foto’s van elkaar terwijl Mathilde de wc opzocht. Het was trouwens stralend weer!
We liepen naar het pantheon om Arianna, Maria, Bethany, Iida, Camilla en Gilsun te ontmoeten. Arianna liet wat dingen zien van een film “Midnight in Paris” en we liepen door naar een gave straat achter de universiteit en daar liet Arianna een vegan café zien met hele dure cupcakes. We namen coffee to-go uit een ander restaurant terwijl sommigen crêpes bestelden. Daarna liepen we naar Pret a Manger voor de rest en hebben we daar wat gegeten. De meeting bij Centre Pompidou was ineens vervroegd want het rooster zei anderhalf uur eerder dan Kostka de dag ervoor had gezegd; vandaar dat we ineens moesten opschieten.
We liepen met z’n allen naar Centre Pompidou, waar de rest van de klas ons opwachtten in het midden van een levendig plein met drums en muziek. We feliciteerden Guillaume met zijn 21e en luisterden naar Kostka. In het zonnetje hebben we geluisterd naar de uitleg van het het gebouw en gingen we naar binnen. Daar werd weer een rolstoel voor me geregeld nadat we onze spullen hadden afgegeven bij de vestiaire.
Het is best een gaaf gebouw eigenlijk! Ik vond het altijd heel lelijk, maar het uitzicht over de stad is echt magnifiek! Ik werd weer overal rondgeduwd terwijl we naar kunst keken. Dit meer moest ieder groepje on the spot een presentatie maken. Ik was met Mathilde, Bella en Gilsun en we hadden André Didier met “les quais de la tamise” (Londen thames rivier). Het is een oerlelijk schilderij en we zeiden maar wat, maar volgens mij is alles wat je zegt in kunst goed. Bij het laatste schilderij stond ik versteld, want het was een schilderij met figureren van driekhoeken, strepen en rondjes dat ik mijn hele leven al teken en ik geen weet had dat het kunst was, het was helemaal mijn stijl: Kandinsky. De rest van zijn schilderijen was te kleurrijk voor mij, maar dit was precies hetzelfde als dat ik altijd onbewust maakte. Toen ze het probeerden te analyseren en een “horloge/platenspeler/stad” erin zagen kon ik het niet laten om te zeggen dat het waarschijnlijk gewoon geen betekenis is en een tekening van het onbewuste, en ook dat vonden ze goed!
Langzaam werd het donker buiten en gingen we om 18u naar het veganistische restaurant lopen met iedereen. We wisten dat we twee tafels zouden hebben, en ik zat gelukkig aan een top tafel: Karin, Natalie, Bella, Camilla, Bethany en ik zag dat Arianna ongelukkig aan een andere tafel ging zitten dus zorgde ik ervoor dat ze aan de kop van onze tafel kon zitten. We bespraken dingen met de ober die me vast en zeker irritant vond en ik had als voorgerecht soep, als hoofdgerecht precies dezelfde salade als gister en een decafe espresso als nagerecht met wat hapjes van een glutemvrije pain perdu van Camilla, yam!! Bij het toetje kwam de ober met een kaarsje in Guillaumes toetje en zongen we “joyeux anniversaire” voor hem.
Na het eten gingen we naar een bar “le frog”(?) waar we een vriend van Mathilde zagen (de jongen die viool speelde in het orkest van de eerste week waar ik in de kerk was geweest). Hier ben ik tot 23u gebleven en gingen de eersten naar huis. Mijn huisgenootjes bleven, dus vond ik de weg alleen terug met de metro en met geklop op de deur om 2:30 werd ik wakker om de deur open te maken voor de rest. Goed geregeld!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 82484

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: