Fantastisch Fins Feestje! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Fantastisch Fins Feestje! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Fantastisch Fins Feestje!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

06 December 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Dit was een van de vrolijkste dagen vol met vrienden.
Cecile is weg vanaf gisteravond tot en met zondagavond, dus voel ik me toch iets vrijer in huis dan normaal. In de ochtend heb ik heerlijk beneden ontbeten en ben ik boven Insitutions begonnen door te nemen, want volgende week donderdag hebben we een toets en vandaag hadden we de laatste les, dus zouden we wat vragen kunnen stellen. Aangezien het een beetje European Studies-achtig is, gaat dit vak mij denk ik wel goed af, dus heb ik geen vragen kunnen bedenken.
Ik maakte mijn lunch klaar en ben om 10h45 naar Camilla gegaan om dingen te scannen voor de Erasmus beurs, kreeg ik natuurlijk een koffie aangeboden vanuit een echt Mocha-machine, en zijn we naar de stad gelopen. Vandaag zouden we (dan eindelijk) gaan filmen voor Minorities: Italianen in Strasbourg. We hebben onderweg veel Italiaanse restaurants van Italiaanse families gefilmd en kwamen toen in het centrum bij de kerstmarkt op de kathedraal uit. Hier hebben we nog 2 kerstkraampjes gefilmd, waarvan 1 van een vriend van Camilla was, dus hem konden we gelijk interviewen, super leuk! Camilla wilde graag koffie, dus heeft ze er een genomen bij Starbucks en hebben we boven onze meegebrachte lunch proberen op te eten, wat echt een lolletje was. Ineens voelden we alsof er overal camera’s hingen en toen we het precies hadden opgeborgen, kwam iemand naar boven om de tafels schoon te maken, dus waren we net op tijd.
We liepen naar de IEP voor Institutions en kwamen de snelwandelende Bianca (lerares) tegen, dus snelwandelden we erachteraan. Helaas zat de hele klas al vol, dus moesten we achterin zitten. Hier hebben we tien vragen besproken in groepjes (Camilla, Daan en een Australier van wie ik de naam even niet meer weet). Ik zag dat zowat de hele klas (inclusief ik) zijn Euroculture-sweater aan had gedaan, dus waren we echt een eenheid :) Ondertussen kwam de lerares naar me toe om te vragen of haar voorstel van het mondelinge examen goed was, en ik vroeg het verschil tussen de Customs Union, Single Market en Free Trade Area, wat nog steeds een beetje vaag is, maar ze heeft haar best gedaan om het te antwoorden. Ik bracht de Brexit bij dit onderwerp en toen hebben we denk zo’n kwartier gepraat over de Brexit, Ierse grens, etc. En ze vond het super tof dat ik de rechtszaak tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk aan het bekijken ben voor mijn remedies rapport. We hebben leuk gekletst, dus misschien heeft dat wel positieve invloed voor mijn mondeling, wie weet! Ook vroeg ze om te specificeren wat ik qua stage graag zou willen in Londen, zodat ze me daarmee verder kan helpen. Ik moet zeggen dat ik me meer aan het focussen ben op examens momenteel, maar ik zal daar van het weekend ook even naar moeten kijken.
Na de les hadden we een uur pauze (zoals iedere donderdag) en zijn we (zoals iedere donderdag) naar het schoolcafé naast Le Bel gegaan. Dit keer met Karin en Camilla. Gezellig!
Van 17h-19h hadden we een presentatie van Maelle en Julia over de fascistische bewegingen na 1945, wat enorm interessant was, maar ik moet zeggen dat ik behoorlijk moe was, dus concentreren ging wat minder.
Na de les ging iedereen naar huis en hadden we allemaal zin in vanavond: het Finse Feestje!! Het is vandaag de Finse onafhankelijkheidsdag van Rusland (101 jaar alweer), dus dat moest gevierd worden met Secret Santa. Eerst even thuis kort wat gegeten en mijn cadeautje van Cecile opengemaakt. Het was een mandarijntje, een zacht decoratief hartje en een chocolade sneeuwmannetje zonder melk, dus waarvan ook ik kan genieten! Ik heb haar een bedankberichtje gestuurd, heb me omgekleed en toen vroeg Maria of we wat foto’s samen konden maken - maar natuurlijk! De badkamerspiegel was het helemaal haha.
Om 20h30 zijn we naar Camilla gegaan en daar waren al wat mensen. Iida stond in de keuken wat dingen klaar te maken, waar wat anderen zaten te chillen. Verder was Camilla Essi’s makeup aan het doen in de woonkamer. Ik legde mijn cadeau op de cadeautafel en mijn Nederlandse kaneelkussentjes, dropjes, stroopwafel en chocola op de eettafel en ben in de woonkamer gaan chillen totdat ik omringd was met iedereen van de klas. Het was een geweldige avond! Het begon met een vodka slotje en het voorgerecht was ‘porridge’ (rijstpap met kaneel), maar dat heb ik niet mee kunnen eten. De rest vond het eerst niet zoet genoeg, maar later vonden ze het wel lekker. Toen hadden we het hoofdgerecht: ze hadden voor mij speciale soep gemaakt (zonder aardappelen, de rest was hetzelfde): uien, wortels, creme en zalm. Lekker!! We aten het allemaal in de woonkamer (ik in een bord, de rest in doosjes, want er waren geen soepborden en -kommen, hahah) en hebben het zo naar ons zin gehad! Ik heb Spaans, Frans, Duits, Nederlands en Engels gepraat met vooral Karin, Guillaume, Arianna, Iida, Essi en Gulnur. Bella deelde de Secret Santa pakketjes uit totdat iedereen wat had en toen moesten we het allemaal tegelijkertijd openmaken. Zoals beloofd had iedereen een gedichtje en het zat nog mooi ingepakt van iedereen ook! Arianna zat naast me, dus dat kwam goed uit. Ik zag dat mijn gedicht in het Nederlands geschreven was, dus ik wist al gelijk hoe laat het was toen ik zag dat Julia Karin had: Daan had mij. Hij had een LUSH pakketje gekocht da tik altijd al zo graag wil hebben, dus ik ben er echt enorm blij mee. Ik besloot het onuitgepakt te laten, want het zit er in karton in, maar de rest wilde at ik het uitpakte, dus heb ik hem deels uitgepakt (de geur kwam er al snel vanaf, dus liet ik het maar zo, ik neem het graag mee terug naar Nederland). Arianna was zo verschrikkelijk blij met haar cadeautje, volgens mij moest ze serieus bijna huilen. En het gedichtje vond ze ook heel lief: 
Dear Arianna,

Santa heard you were really lucky this year.
You got into Euroculture… congratulations, my dear!

You also made a short trip to Italy and Switzerland,
To celebrate your graduation, and so the Eurocoolers had to miss their friend.

We had a lovely trip to Paris in November,
And in this you were an active member!

Showing the rest the nicest places, each time a different street.
Helping others and being so sweet.

Organizing is really your thing,
Just like debating in fascism, either left or right-wing.

In February you will continue studying in Holland, how cool.
Who would have ever thought you would to in Groningen to school?!

Riding your bike, hopefully not in the rain,
The Netherlands will welcome 4 cute girls as its gain.

Santa knows you are really into photography,
And of course having a good camera is key.

I thought of you when I saw this.
(This is just a prototype; the original is something you won’t miss)

Lots of hugs and a big kiss,
‘xX your secret Santa Xx’ -





Hierna hebben we een rondje gemaakt met het gedichten voorlezen en het cadeautje laten zien. Er zaten hele mooie en grappige gedichten bij, en bij mij waren ze allemaal verbaasd dat het zo goed en lief was en na iedere zin zei iedereen in koor ‘ahhh’ :). Iida had sokken gemaakt (in de klas zat ze afgelopen weken te breien) voor Camilla en Gulnur had natuurlijk precies Guillaume, haha, wat een toeval! Gilsun had een gedichtje in het Koreaans geschreven voor Essi en Julia had echt een achterlijke kersthoed gegeven aan Karin, die ze trots droeg de hele avond lang.
Hierna hebben we Salmiak shotjes genomen (wat precies Dropshot was) en heb ik in de keuken geholpen om ‘Jolutorto’ te maken (een fins toetje van bladerdeeg en pruimencompote) en leerden we elkaar nog wat talen. Essi vertelde bijvoorbeeld dat ze met een Nederlandse jongen van het Parlement aan het daten is en wilde graag wat zinnetjes weten. Guillaume heeft me Alsacien geleerd, wat enorm veel op een mix van Nederlands, Duits en Frans lijkt kwamen we achter! We maakten een groepsfoto met de sweaters en veel individuele foto’s en om 1h15 ben ik naar huis gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 83783

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: