Wenen - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Wenen

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 Maart 2019 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Hey!! Vanochtend moesten we onze ogen open bijtelen, want het was gister toch wel echt een vermoeiende dag. Vooral voor Marloes! We maakten ons klaar en waren om 7u op het station. Hier heb ik een koffie gehaald voor bij mijn meegenomen ontbijtje en heeft loes een thee en een broodje gehaald. In de trein hadden we 1 overstap en in de tweede trein zelfs een privé coupe, dus dat was heerlijk.
Om 9:49 kwamen we aan in Wenen. We wilden een busticket halen, dus deden we dat en ondertussen reed de bus weg dus namen we de volgende. De navigatie deed een beetje raar, dus toen we in de bus zaten, dachten we dat we de verkeerde kant op reden en zijn er bij de eerste stop uitgestapt. Uiteindelijk bleek het toch de goede te zijn geweest, dus wachtten we weer op de volgende. Het was niet heel erg, want vandaag (net als gister) was het erg zonnig met 18 graden!
Toen we bij het hotel aankwamen, geloofde ik mijn ogen niet: Marloes had een mega chique hotel geregeld met een rode loper in een gebouw uit de 19e eeuw... kroonluchters en alles! We konden onze bagage in de bagageruimte kwijt en zijn de stad ingegaan. We gebruikten onze niet-gecheckte bustickets als metrotickets en hoopten dat het goed was (een meneer zei van wel).
De eerste stop was: Café Central! Een prachtig oud koffiehuis met een portier buiten vooraan een lange rij. Met zijn zwarte outfit, witte sjaal en hoed zou hij het wel heet gehad moeten hebben. We wachtten totdat we geplaatst werden en gelukkig ging dit vrij snel. Binnen waren er marmeren kolonnen onder fraai versierde bogen, wat leek op een kerkelijke constructie. Peter (een beeld dat je gelijk ziet als je binnen komt) zat heerlijk op zijn stoeltje tussen de vitrines vol met geweldig uitziende gebakjes en we volgden de mevrouw die ons een plek zou geven. We liepen door de zaal en zagen nog meer details: 2 grote oude schilderijen, rode bekleding van stoeltjes met grijze friemel-lijntjes als versieringen en wij liepen maar verder en verder. Op slot gingen we een deur door en werden we geplaatst in een zaal achter de mooie grote zaal en was ik een klein beetje teleurgesteld dat we niet in de mooie zaal konden zitten. Hier was het wat rustiger, waren er witte tafelkleden en was het lichter. Maar als je om je heen keek, zaten we bijna onder een prachtig balkon en werd en Weense muziek gedraaid, wat het een goede sfeer gaf. Ik was uiteindelijk wel dankbaar dat we deze das ook nog gezien hadden, want de marmeren details waren hier toch ook niet mis! Ik bestelde mijn allereerste Wiener Melange met een fruitsalade en had Marloes een apfelstrude en een thee te pakken. Het wad erg gezellig en vooral het feit dat ik in Straatsburg over koffiehuizen heb geschreven (heel bijna over Wenen i.p.v. Londen) speelde ook een goede rol.
Hierna wilden we naar een tent lopen voor een take-away lunch voor mij, maar helaas was die dicht. We liepen daarom dus verder en hebben de stad verkend: eerst kwamen we uit bij het koninklijk paleis (als het goed is) en zijn we via de koninklijke paarden en de winkelstraat naar Café de l’Europe gegaan voor lunch. We zaten middenin Wenen met prachtig uitzicht en voor zo’n 13eu had ik een heerlijke warme geitenkaassalade, yam!!
Hierna zijn we naar het Stadtpark gegaan om grappige foto’s en filmpjes te maken en besloten we de bustour te doen. De verkoopman vertelde ons dat we de blauwe lijn en de rode lijn nog zouden kunnen halen vandaag en morgen de gele (allemaal voor 25eu pp) dus hebben we dat dus besteld. We begonnen bij de blauwe lijn en we hebben het reuzenrad en pretpark gezien, het Donau park, de hoge toren daarvoor, een mooie kerk, de universiteit campus, de Donau en het Europese gebouwen deel. We zaten boven en hebben heerlijk genoten in de buitenlucht! Hierna besloten we dus over te stappen op de rode lijn en het begon goed: we hebben de muntfabriek gezien, een hele mooie magnolia boom, een ander oud koffiehuis en toen het operagebouw. Maar toen stopten we hier erg lang en kwam er iemand naar boven die ons vertelde dat ze op zouden houden met de rode lijn en kwamen we er dus achter dat we een beetje genaaid waren. Maar niet getreurd: ik vond hier een Lindt winkel en heb een 99% reep gekocht (yassss!!) en we hebben de gebouwen hier in de buurt met de voet aangelopen, zodat we de parkjes in konden lopen en konden genieten van de architectuur en de beelden om ons heen.
Om 17:30 was ik helemaal moe en zijn we op een bankje bij het koninklijk paleis met alsnog 17 graden gaan zitten om nog wat te kletsen en foto’s en filmpjes van de dag te bekijken. Dit was echt even een welverdiend moment, want we hadden erg veel gedaan vandaag.
Hierna zijn we bij Vapiano gaan eten en kon ik ook glutenvrije en melkvrije pasta bestellen. Top!! We liepen nog wat door de stad en hebben nog een drankje gedaan naast een prachtig beeld en beeldden ons in hoe vroeger paard en wagens hiernaast zouden hebben gelopen. Wat is er veel veranderd sinds die tijd.
We waren weer erg moe en snakten naar een heerlijk warme douche en een bedje om lekker in te slapen. En natuurlijk waren we ook erg benieuwd naar onze kamer in het luxe hotel!!
Om 21:15 waren we in het hotel en lagen er twee kleine “Manner” wafeltjes op onze kussens. We hebben gedoucht en toen we onze tanden wilden poetsen, kwamen we erachter dat ik helemaal geen tandenborstel, tandpasta en pyjama had meegenomen, hahahah. Vandaar dat ik in een truitje ben gaan slapen dat Marloes mee naar Nederland neemt en hebben we allebei een kauwgompje genomen. Prima! Welterusten!!

  • 28 Maart 2019 - 09:17

    Petra:

    Hoi Leonie,
    Wat hebben jullie genoten.
    Groetjes Petra

  • 15 April 2019 - 04:51

    :

    Hey,i m sure anyone would love Vienna once they visit our beautiful city...Unfortunately the most underrated once among all list of some beautiful countries

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Olomouc

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 83788

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: