Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Blijf op de hoogte en volg Leonie

30 Juni 2019 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Vanmorgen werd ik voor de laatste keer relaxed wakker in mijn kamertje in Olomouc. Het was weer erg warm buiten en dus heb ik met de zonneschijn mijn laatste spulletjes gepakt nadat ik een laatste douche heb genomen. Met een ontbijtje op bed tussendoor was ik tot 11u bezig mijn kamer ‘ready’ te maken om uit te checken. Lucile ging 10 minuutjes voor me al uitchecken, want die hield het niet meer. Na alles kei snel te hebben opgeruimd, heb ik alles snel ‘schoongemaakt’ (met water dus) en ben ik gaan uitchecken, waarna ik mijn borg heb teruggekregen. Ze checkten niet eens in mijn kamer! Mijn plant Lilly heb ik in de keuken gezet. Na het uitchecken ben ik snel naar de bus gegaan en ik kon niet geloven dat ik met een enorm grote blauwe koffer, een kleine blauwe koffer, een zwarte tas zonder band (want die zat helaas nog om mijn andere tas in mijn koffer) en een grote London-tote bag op reis moest. Het was daarnaast ook enorm heet (minimaal 35 graden)! In de bus appte ik Arianna of zij en Camilla me zouden kunnen helpen en ik ontmoette hen en Iida bij Palackeho, waarna we samen naar Trouble Cafe gingen voor het laatste koffietje. We hadden het aardig moeilijk hier en er rolden verschillende tranen over onze ogen. Het was desondanks gezellig met elkaar.
Iida ging eerst weg en daarna werden Camilla en ik uitgezwaaid door Arianna toen we de taxi naar Olomouc station namen. De treinreis naar Praag ging soepeltjes. In de treincoupé was het wel erg heet en dus stonk het wel. We hebben er maar overheen gekletst.
Vanaf Praag station besloten we een uber te nemen naar het andere station, en zagen we Iida en Gulnur voor de laatste keer buiten.
Toen we de bus naar Praag-Florence station hadden genomen, gingen we direct op zoek naar een Starbucks, waar we een deel in beslag hadden genomen met al onze koffers. We namen een Cold Brew en wat flesjes water en hebben ons klaargemaakt voor de grote reis die zou komen.
We liepen weer naar buiten en kwamen terecht in een muur van hitte; het bleek 36 graden te zijn om 18h!! We checkten in en gingen beneden zitten, voordat we ons realiseerden dat we een reservering hadden boven op stoel 5a en 5b. We settelden en hebben de eerste paar uur heerlijk gezeten en gekletst. Af en toe heeft Camilla aan haar Engels toets gewerkt en heb ik wat mensen geappt. Om 21h waren we in Leipzig en moest ik Karin natuurlijk even appen (het is de stad waar zij heeft gestudeerd en veel over heeft verteld).
Om 23u gingen we zo’n beetje slapen en de minuut dat ik mijn ogen dichtdeed, ging de radio aan. Camilla ging naar de buschauffeur toe om te vragen of de radio uit kon, omdat we moe zijn en willen slapen, maar kwam terug met een verhaal dat hij tegen haar gilde dat hij “ook moe was”, en dus bleef de radio aan. Cami is een par plekken naar achteren gegaan en ik heb doorgezet en heb geprobeerd te slapen.
In de nacht ben ik af en toe wakker geworden bij een willekeurig ibis-hotel in Duitsland en om 6u ben ik wakker gebleven. Ik was eerlijk gezegd erg blij dat ik weer Nederlandse borden zag langs de weg en ik bedacht me de dingen die ik wilde doen de komende weken in Nederland. Om zo’n 7:40 waren we in Amsterdam Sloterdijk, en hebben we onze koffers gepakt. We waren echt gesloopt. Binnen konden we geen wc in omdat we geen euro-muntjes hadden (alleen euro briefgeld en Tsjechisch briefgeld en muntjes - en niemand wilde wisselen) dus gingen we naar Starbucks voor Cami’s cappuccino. Helaas was daar ook heen toilet en moesten we dus wachten. Tegelijkertijd kreeg ik pa aan de telefoon en spraken we af voor de ingang. Hij laadde mijn koffers in, zei gedag tegen Camilla (het was niet zo moeilijk want ik zou haar over twee dagen weer zien) en stapte in.
De hele autoreis heb ik geslapen. Thuis stond ma me zo leuk op te wachten in de deuropening en nadat de koffers binnenstonden, heb ik een heerlijke douche genomen en heb ik deze maandag een paar keer erg diep geslapen.

Nu ben ik echt klaar met het eerste jaar van mijn master Euroculture. Het was een geweldige ervaring waarvan ik nog steeds iedere dag niet begrijp dat ik er een deel van uit mag maken. Er zijn zo veel geweldige mensen die ik via dit programma heb leren kennen en die ik de rest van mijn leven zal blijven spreken, without a doubt. De afgelopen week bij de IP heb ik zo veel nieuwe inzichten meegemaakt, waar ik de rest van mijn leven aan zal blijven denken. Ik ben erg tevreden met mijn resultaten en de keuzes die ik heb gemaakt, en ik kan niet wachten om over een maand dit avontuur verder te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Olomouc

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 83776

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: