Het begint weer! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Het begint weer! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Het begint weer!

01 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Bonjour à tous!
Het was vijf uur ’s ochtends. En ik was gelijk klaar voor vertrek. Ik bedoel, ik hou van reizen, ik hou van avontuur en ik hou van een beetje bonding time met mijn ma en zus, dus what’s not to like?!’ Vanochtend mocht ma in Monster de 2,5(!!) koffer inladen die de avond ervoor helemaal klaargezet waren, terwijl ik mijn fysio-oefeningetjes deed, mijn ontbijt klaarmaakte, de laatste spulletjes pakte en oh ja, laat ik me ook nog omkleden in fatsoenlijke kleren ;). Marloes werd ook langzaamaan wakker en we stapten alledrie de auto in. Tussen kwart voor zes en zes waren we op stap. Ik stuurde gelijk een berichtje naar een van de meiden met wie ik ga studeren Gulnur (Kazachstan) en vertelde dat ik on my way was. Ze was veel te blij dat ik er aan kwam en zo begon het avontuur op een positieve manier!
De autorit was leuk en verliep goed. Onderweg hebben we een paar keer een plaspauze gehouden, hebben we getankt in Luxemburg, heb ik persoonlijk nog wildgeplast in Luxemburg in een bos en zijn we om 14h30 veilig aangekomen in Straatsburg bij ‘Hotel Bruxelles’ van ma en Loes.
Daar werd ik gelijk voor de leeuwen geworpen, want ik heb meteen in mijn beste Frans ingecheckt en zijn we na onze sleutel in de kamer te laten liggen naar de stad gegaan, oftewel drie minuten verder. De stad gaf gelijk een hele goede sfeer. Het was zaterdag, dus het was waarschijnlijk nog iets drukker dan andere dagen, de zon scheen, de bloemen stonden prachtig in bloei, en wij waren alledrie gelukkig. We liepen de stad door langs enorm veel winkels en kwamen tot de conclusie dat het echt een hele grote stad is. En wat een patisseriën, wow! We liepen al fotomakend naar de Cathedrale de Notre Dame op het grote plein en zagen de leuke Duitse huisjes. We besloten een klein trein-bus-tripje te doen en op deze manier hebben we de stad wat sneller kunnen zien. Petit France was onze favoriete plek, wat gezellig en knus! Daarna zijn we naar de auto gesnelwandeld en gingen we naar mijn airbnb voor deze week: 12, Rue Munch in Krutenau.
Hier had ik om 17h15 een afspraak met Damien Le Grenier om het huis te zien, wat uiteindelijk een zolderkamer van een oud Alsacien gebouw was. Het zag er mooi, leuk en gezellig uit, maar voor de koffers zou het een probleem worden dacht ik zo. Ik voelde me gelijk schuldig met mijn polsen… Ma en Loes waren optimistisch en al lachend hebben ze de koffers boven gekregen. Wat ben ik trots op ze!
Hierna gingen we snel naar het station terug om Maria op te halen. Dit is een meisje uit Rusland die ik ook via Facebook al ‘kende’. Met haar zit ik in de airbnb voor een week. We wisten natuurlijk niet precies hoe ze eruit zou zien, alleen van de foto, maar vanuit de verte herkenden we elkaar, want we liepen op elkaar af. We namen de bus naar de airbnb en we konden gelijk ronduit praten, over alles! Kortom, de klik was er gelijk. Marloes hielp met haar koffer naar boven en om 20h besloten we dat we wel erge honger hadden gekregen dus zijn we op een pleintje achter de kathedraal neergestruind.
Ma en Loes hadden zo erg leuk zicht op de oude Duitse huisjes en we hebben genoten van ons eerste Franse gerecht (ma beef tartaar, loes en ik gerookte zalm). Daarna liepen we naar de zijkant van de kathedraal waar een soort film te zien was op een aparte manier: je moest op de grond gaan liggen en met iedereen samen konden we dan de film gaan kijken. Het was een soort promotiefilmpje van de kathedraal zelf, maar het ging denk ik meer om de vibe die er rondhing. Het was een speciaal moment vond ik. Daarna was het wel erg koud aan het worden en stuurde ik een berichtje naar Maria die ook rond in de stad liep bij de andere meiden van mijn studie. We besloten samen naar huis te lopen aangezien ik de sleutel had en we maar één sleutel hebben, en ook dit ging helemaal leuk. Thuis aangekomen waren we allebei moe, maakten we ons klaar voor de volgende dag en gingen we lekker slapen.