Familiale route des vins naar Colmar - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Familiale route des vins naar Colmar - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Familiale route des vins naar Colmar

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 November 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vannacht kon ik niet echt slapen en heb ik alvast een beginnetje gemaakt aan het uitpakken van mijn tas.. ik was denk te benieuwd wat er allemaal inzat!
Vanmorgen heb ik dit proces verder uitgevoerd, want nu kon ik zonder pardoes al mijn eten in mijn lades leggen zonder dat Maria wakker zou worden. Hierna heb ik ook naar de kopieën gekeken die Gladys voor me heeft geprint voor school. En wederom heb ik het verhaaltje van gister geschreven in deze tijd, want ja dat kost toch ook wel wat tijd!
Na wat fysio en foamrolpijnlijkheden spraken we om 10u af en stonden Robert en Gladys bij me beneden. Ik zorgde ervoor dat ik een grote zak snoeptomaatjes meehad, want we gingen een roadtrip maken!
We probeerden via de ‘route des vins’ naar Colmar te rijden en bij een kasteel boven op een berg te stoppen, maar aangezien die bekende ‘route des vins’ vrij slecht is aangegeven, reden we nog een lange tijd op de snelweg. We besloten naar Chatenois te rijden, zodat we in een van de kleine dorpjes terecht kwamen die op de route lagen. Vanuit hier zijn we op de route des vins gekomen en reden we tussen alle wijngaarden en passeerden we kleine typisch Franse dorpjes. In een van die dorpjes vroeg ik om een plaspauze, want ik hield het echt niet meer. Toen we stopten, rende ik de auto uit, op zoek naar een bar - die natuurlijk nergens te vinden was op dat moment - en liep ik langs een watervalletje/riviertje dat ook niet helemaal meehielp. Uiteindelijk had ik na het bordje Centre Ville een straatje gevonden met allemaal barretjes, dus rende ik een van de cafés in en seinde naar Robert en Gladys waar ik was. Toen ik uit de wc kwam, zag ik Robert en Gladys in de bar zitten en hadden we dus besloten een koffie te drinken (het was inmiddels half12, dus hadden we wel een bakkie verdiend). Hierna liepen we de straat door naar de poorttoren en zagen we dat het echt een super leuk klein dorpje was! We hadden de goede gekozen voor een pauze. Dit was klein Colmar, terwijl Colmar groot Petit France is naar mijn mening, dus je mag zelf invullen hoe je dat inbeeld. Leuk detail was wel de kerstsfeer die in de kleine dorpjes hing. Overal waren kerstmannetjes en gnomen te vinden en af en toe hingen er kerstlichtjes bij wat restaurants.
We liepen weer terug naar de auto en vervolgden onze reis naar Colmar. We hadden nu wel wat honger gekregen en besloten dus gelijk naar Colmar te rijden (zonder naar een kasteel te gaan; we zagen veel ruïnes/kastelen onderweg op de bergen rechts van ons, dus die hadden we al soortement afgestreept van ons lijstje). In Colmar parkeerden we de auto in het centrum en hier hebben we gelijk een restaurantje opgezocht. En laat dat nou precies bij dezelfde tent zijn als waar ik in september met die meiden een thee had gedronken! Hier kwamen we even bij en zijn we verder gaan lopen naar petit venice. Gladys vond het geweldig en Robert vond het ook een leuk dorpje. Hier hebben we natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt en heeft Gladys twee kleine kugelkopfen gehaald bij een biscuterie voor morgenochtend (dit is typisch van hier; een tulbandcake). We liepen naar het nieuwe gedeelte van de stad die ik compleet had overgeslagen met die meiden de vorige keer en zag dat Colmar dus nog veel groter was dan ik dacht! Overal door de hele stad waren kerstkraampjes en kerstbomen te vinden. Er waren auto’s vol met oude bloemen die werden vervangen met kerstversiering. We waren echt op een overgangsmoment, maar zo kan je wel de twee kanten van Colmar zien!
Om 14h45 besloten we dat het wel weer tijd was om richting Straatsburg te rijden (nadat we bijna naar Freiburg in Duitsland of Munster in Frankrijk waren gereden) om de Europese instanties te bekijken. Het was jammer dat de stadjes dicht zijn op zondag, ook al wist ik dat wel, maar dat geeft motivatie om ooit op een zaterdag weer naar Colmar te gaan. Dan kan je veel langer blijven denk ik! Maar ook vandaag hebben we enorm genoten van de stad. Het was prachtig weer en typisch Alsace. En ik heb een kerstman op een dak naast de rivier met Venetiaanse boten gezien - dat zie je ook niet elke dag.
We reden over de snelweg terug en waren allemaal wat stiller geworden. We waren moe. De zon ging al langzaam onder toen we om half vijf aankwamen bij het Europees Parlement. Volgens mij vond Robert dit toch wel erg interessant en stapten we even uit om wat dichterbij te kijken. Hierna zijn we langs de European Court of Human Rights en the Council of Europe gereden en daarna wisten we niet meer wat we wilden doen. Het was nog een beetje te vroeg om naar huis te gaan en we hadden nog geen honger, maar we hebben toen de auto in de stad geparkeerd en zijn we een drankje gaan drinken bij Café Rohan (waar ik met Karin een van de eerste weken een koffie heb gedronken). Hier was ook de kerstsfeer te vinden en hierna hebben we wat toeristische winkeltjes bij de kathedraal bekeken - gewoon om warm te zijn, want er staat een snijdende wind! We liepen nog wat rond en zijn toen naar mijn huis gereden om de spullen in te laden die weer mee terug mogen naar Nederland (zomerkleren, keukenspullen, etc.).
We reden hierna naar hun hotel om in de buurt wat te eten. We kwamen terecht bij Vapiano en hier hadden we wederom heerlijk en gezellig gegeten! Gladys voelde zich helaas niet zo top na het diner en dus ging zij naar het hotel terug en bracht Robert me thuis. Hij zei dat ik me niet gek moet laten maken door dat ‘zweefteef’ en dat we het leuk hebben gehad. Ik was het helemaal met hem eens, gaven een knuffel en ik deed de sleutel in het sleutelgat terwijl ik Robert terug zag rijden.
In de avond heb ik mijn nekmassage-apparaat kort uitgeprobeerd, maar toen ik de instructies las, zag ik dat je het niet voor het slapen moet proberen, omdat het je dan anders wakker houdt. Die houd ik dus nog tegoed! Verder heb ik het cadeautje van Petra uitgepakt, wat een kaarsje van Riverdale was; lief! En mijn kamer is verder aardig op orde. Ik heb daarna wat schooldingen uitgepluisd en zag dat ik met deze planning wel aardig erdoorheen moet komen. Alleen is het vervelend dat de leraren nieuwe lectuur toe blijven voegen - je bent hier nooit klaar. Daarna nog even wat gelezen en lekker geslapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 84091

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: