Bezoekje aan het Europees Parlement - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Bezoekje aan het Europees Parlement - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Bezoekje aan het Europees Parlement

Blijf op de hoogte en volg Leonie

12 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vanochtend ben ik er weer 6:30 uitgegaan om een heerlijk rustige start te maken aan de dag, en ik vind dat het is gelukt! Het hele ritueel van fysio en klaarmaken en daarna rustig ontbijtje beneden met mijn koffie. Ik wilde buiten genieten van het weer, maar daar zag ik dat mijn landlady Cecile een boom aan het knuffelen was in haar achtertuin, dus besloot ik maar snel weer naar binnen te gaan….
Frans was weer Frans. Dit keer was ik alleen niet zo moe; komt vast door de koffie thuis :) En dus kon ik goed opletten. Dat is maar goed ook, want morgen hebben we een toets om te testen in welk niveau we zullen worden ingedeeld als onze school echt start. Dan krijgen we een ander professeur.
Na school heb ik voor de verandering maar eens gewoon de normale route terug naar huis genomen en heb ik heerlijk geluncht buiten, terwijl ik wat mensen berichtjes stuurde naar Nederland en wat Frans aan het leren ben. Robert heeft een huis gevonden! Moet ik dat weer missen als ik in Frankrijk zit (hoe toevallig, vijf jaar geleden in Besancon ook al), maargoed, helemaal top dus. Ben benieuwd als ik over een paar maanden weer terugkom! In de middag heb ik weer Europese dingen gelezen voor mijn master en sprak ik 15h af met Karin bij de tramhalte. We hadden met Gulnur en Karin afgesproken bij het Europees Parlement! Maar wat was het ver-schrik-ke-lijk heet buiten. Gelukkig was er airco in de tram en in het gebouw!!
Gulnur en Maria stonden ons al op te wachten bij het parlement en samen gingen we naar binnen via de ‘visitor’s entrance’. Daar moesten we onze paspoorten laten zien (ik had de mijne bij toeval bij me… pfiewww!) en door de douane. Karin werd als enige tegengehouden, maar toen ze aan ons vroegen of ze gevaarlijk was en wij ze verzekerden van niet (na een grapje van mij eerst natuurlijk haha), mochten we doorlopen. We kwamen binnen in een open ruimte met een wereldbol dat een geschenk was van de stad Straatsburg zelf. Hier hebben we een selfie gemaakt :) Daarna gingen we naar links waar door allemaal verschillende mensen iedere keer verder werden geleid. We kwamen in een ruimte met allemaal groene hangplanten; super gaaf! En verderop kwamen we uit in een filmkamer met een film in de rondte over Europa en haar problemen. Precies wat we bij Euroculture allemaal behandelen, dus dat was mega gaaf. Ik moet bekennen dat ik dit keer wel in het Nederlands heb geluisterd om alles goed te begrijpen. Daarna gingen we naar boven en konden we de kamer in. Daar waren ze aan het debatteren over pensioenen in Europa. Aangezien ik de readings aan het lezen ben voor mijn master en het ook over beslissingsprocedures gaat binnen Europa met de lidstaten en supranationale instanties, was het erg interessant om te zien hoe het Europees Parlement daar een rol in speelt. Na een half uurtje zijn we naar buiten gegaan, de shop in geweest om een kijkje te nemen, en weer naar buiten, waar het zo’n driehonderd graden was, al was het niet meer. We wilden naar een park of iets, maar we kwamen erop uit dat we allemaal nog veel te veel te doen hebben, dus gingen we allemaal naar huis.
Thuis heb ik de broccoli in mootjes gehakt en een kippetje erbij met uitjes en taugé en klaar is kees. Lekker buiten gegeten met Maria en daar hebben we het over het schoolsysteem gehad in Rusland en in Nederland. Super vaag hoe het in ieder land anders is. Daar krijg je bijvoorbeeld maar vijf punten, terwijl het bij ons van 1 tot 10 gaat natuurlijk. Bij Karin is het in Duitsland trouwens helemaal vaag. Daar word je beoordeeld met een 6-1, waarbij 1 het beste is.. Ja, het wordt me allemaal te ingewikkeld, dus ik ga lekker slapen. (in de avond heb ik eigenlijk alleen Frans geleerd voor de toets van morgen… ben benieuwd of ik morgen Cecile weer bomen zie knuffelen. Ajuuu!)