Lucky case - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Lucky case - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Lucky case

Blijf op de hoogte en volg Leonie

03 December 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Wat een verassing; het was weer een top dag!
In de ochtend heb ik mijn aantekeningen voor het vak Human Rights doorgenomen en ik had tijd over, dus besloot ik mijn human rights kennis toe te passen op mijn remedies paper.
Van 13-16h had ik de laatste les van Human Rights en we zouden een case study naspelen. We trokken allemaal een papiertje uit de handen van de lerares, en ik had ‘compliants’ (degenen die een aanvraag indienen om een rechtszaak te beginnen). Het was een erg lastige casus! Het ging over de Franse wet die laïcité bevorderd, oftewel: in Franse scholen mag je geen religieuze dingen hebben, dus bijvoorbeeld geen kruisje als ketting en geen burka. Nu was ik een van de acht Moslim meiden van 17 jaar die hierdoor dus van school is gestuurd en zich nu gediscrimineerd voelt. Vandaar dat Artikel 9 van ECHR (vrijheid van religie) en Artikel 14 (discriminatie) besproken werden en Artikel 2 van het Protocol van de ECHR (vrijheid van educatie). - nu krijgen jullie een beetje een beeld van mijn remedies paper, maar die is 10.000 keer lastiger!!
We gingen in kleine groepjes bespreken (compliants, judges en government). Na zo’n veertig minuten (veel te kort!) gingen we terug de klas in, waar de tafels al waren omgezet tot een rechtszaak. We namen plaats en de twee meiden die ons representeerden deden hun sjaals om hun hoofd om een standpunt te maken. We hadden er helemaal zin in. “The Court!” Werd geroepen en we moesten allemaal gaan staan, haha. We deden ons zegje, de overheid ook en daarna kon de jury vragen stellen en gingen ze overleggen, dus hadden we even een pauze op de gang. Hier heb ik met Guillaume Frans gepraat, want ik heb tegen hem gezegd dat ik vanaf nu alleen maar Frans met hem ga praten (ik ben benieuwd hoe lang ik het volhou). Maargoed, hij is onder de indruk, dus dat zegt wel wat van mijn Franse kennis, haha!
We kwamen terug in de klas en hoorden dat onze argumentatie beter was, maar dat de jury toch de overheid gelijk moest geven, omdat het de Franse wet was. De lerares was het overigens met ons eens; we hadden het goed gedaan en op emotie gespeeld.
Na de les moesten we langs de lerares voor een cijfer. Ze vertelde dat iedereen tussen de 13 en 15 krijgt (het Franse puntensysteem is erg vreemd, wat ik al een beetje in Besancon had meegemaakt: het gaat hier tot de 20, maar leraren geven niet meer dan 16 punten, dus eigenlijk is dat het hoogste wat je kunt krijgen, houd dat in gedachten). Lucy ging als eerst en is enorm fanatiek, dus kreeg zij gelijk een 15. Toen ging niemand langs, omdat ze spullen gingen inpakken, en ik denk dat niemand durfde, dus ging ik en zei ze “Hmmmm… ben je blij met een 14?” En toen keek ik haar heel lief aan, waarna ze twijfelde en zei “Okay goed, je krijgt een 15. Je hebt vandaag ook goed meegedaan”. YASSS!! Ik heb dus basically een 9, maar volgens mij wordt het omgezet in een Nederlandse 8/8,5. Daar ben ik wel tevreden mee! Je kunt je cijfer opkrikken door een essay te schrijven van 4-5 pagina’s. Ik zat eerst erg te denken om dit te doen, maar nu ik op Internet aan het rondtoeren ben naar argumenten en ik niet snel wat kan vinden, vind ik het denk wel helemaal goed en ga ik me focussen op de andere vakken - en most importantly, de kerstmarkt natuurlijk.
Na de les heb ik met Camilla (eindelijk!) aan Minorities gewerkt, nadat ze me had bijgekletst dat ze naast de jongen zat die ze al een hele tijd leuk vindt, haha. Ik wist dit natuurlijk al een paar weken en zag haar inderdaad in dezelfde groep zitten, dus tijdens de les wisselden we al wat blikken uit. Minorities ging goed! Vanavond ziet ze haar vrienden en probeert gelijk dingen te filmen. Dat zou natuurlijk top zijn! Verder hebben we afgesproken om woensdagochtend in de stad wat te filmen.
Hierna ben ik even in Auchan wat boodschappen gaan doen en ik moet zeggen dat de kerstsfeer echt geweldig is. Gister zei ik tegen Marloes trouwens ook dat het net leek of de kerstman de hele stad heeft ondergekotst, zo erg Kerst is het hier!
Toen ik naar huis liep, vroeg ik mezelf af: ‘Kan iemand té geluk hebben?’ Toen ik me bedacht dat ik een geweldig cijfer had, het precies niet meer regende toen ik moest lopen buiten en het stoplicht precies op groen ging toen ik bij een stoplicht liep die altijd op rood is… soms heb je van die dagen denk ik dan maar! Ik was om 17h45 thuis en heb diner en lunch voor morgen gemaakt, terwijl ik Cecile uitlegde hoe de casus er vandaag uitzag. Hierna heb ik boven een douche genomen, ben ik wat fysio gaan doen en heb ik met ma wat kerstberichtjes en foto’s gestuurd. In de avond heb ik genoten van een openhaard met kerstpianomuziek op YouTube, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 83956

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: