Strasbourg - ICOMOS event - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Strasbourg - ICOMOS event - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Strasbourg - ICOMOS event

Blijf op de hoogte en volg Leonie

15 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vanmorgen las ik de email eens goed die mr. Haumesser had gestuurd gister. Het ging over het tweede semester. We kunnen in oktober kiezen waar we naartoe willen, maar ik weet niet of je dan weer word uitgekozen of dat je daar dan zeker heen gaat. Verder stonden de vakken uitgelegd die we krijgen… wow, super interessant maar het wordt wel enorm veel en lastig. We gaan ervoor!! De leukste informatie was dat we na het tweede semester, dus eind juni 2019, naar Olomouc (Tsjechië) gaan voor een weekproject met alle studenten van Euroculture door Europa heen. Dat wordt natuurlijk mega gaaf! Dan kunnen we iedereen ontmoeten van alle scholen en zien we dus weer oude vrienden terug - en maken we weer nieuwe ;).
Ik besloot naar het station te lopen, want het beloofde een mooie nazomerdag te worden. Onderweg las ik dat Maelle erge last had van migraine, dus helaas zou die er niet bij zijn vandaag. Bij de trein aangekomen zag ik dat ie 25 minuten vertraging had… Ik ontmoette Maria en Camilla op het station en zagen dat we een mailtje hadden van mr. Kostka. Hij vroeg ons te ontmoeten bij een koffiebar op het station en hij legde het een en ander uit, omdat het programma nu wat omgegooid moest worden. We mochten een koffie op kosten van de school, dus dat was niet verkeerd. Daarna gingen we de participanten opwachten bij de trein. Eerst dachten we dat het er maar drie waren, maar uiteindelijk waren het er zo’n vijftien denk ik.
We liepen met zijn allen naar de tram en hadden een gratis dagticket; super chill. Mr. Kostka kwam een beetje nerveus over, maar dat was nergens voor nodig. We liepen allemaal keurig mee met hun baggage en hadden afgesproken dat zij bij de Town Hall uit zouden stappen om de burgermeester te ontmoeten en wij drieën gingen door naar school om de bagage te droppen bij het MISHA gebouw. Daar kwamen we een cateringman tegen buiten die niet precies wist waar die heen moest. We hielpen met het neerzetten van het eten, maar toen we eindelijk een koelkast hadden gevonden, hoefde het er niet meer in omdat het al zo laat was (maar het was vis, vlees en kaas, dus vonden we het persoonlijk niet zo’n slim plan). We wilden heel graag ook naar de Town Hall, want we hadden nu de ontmoeting met de burgermeester al gemist, maar mr. Kostka vertelde ons bij onze eerdere meeting dat het een prachtig gebouw was! We zeiden dus gewoon simpelweg dat we weggingen en lieten de mannen de catering doen. Zo hoort het ;P
Bij de Town Hall aangekomen moesten we de bewaking vertellen wie we waren en mochten we naar binnen. De groep was al aan de Alsace-wijn en pretzels en cake. We namen ook een glaasje wijn en bekeken de kleine mooie binnenkomsthal. De muren en het plafond waren wit met versiersels en we stonden beneden bij een grote trap die rond naar boven liep. Na een paar minuutjes begon de rondleiding door het paleis. Wij drieën waren beduusd en maakten overal foto’s en selfies. De hele dag was trouwens in het Duits en soms in het Frans, dus het kon een beetje moeilijk worden om te begrijpen af en toe, maar ik heb mijn best gedaan. We kwamen in de mooiste vertrekken met prachtige schilderijen, kroonluchters, tapijten, gouden versieringen en koninklijke meubels. Ik ben blij dat we nog even gekomen waren.
Hierna gingen we weer met zijn allen de tram in en gingen we richting school, waar de lunch op ons stond te wachten, samen met Bethany, die vrolijk naar ons zwaaide en blij was ons te zien. De lunch was een buffet en dus kon ik gelukkig overal wat van meepakken. Heerlijke paling op ook!
De seminars waren na de lunch en gingen over Neustadt. Maria en ik reikten iedereen een totebag toe met informatie, notitieboekje en een pen. Bethany deelde de audio uit met Camilla. Ik wist niet echt in welke taal ik moest praten, dus deed vooral kleine zinnetjes in het Frans en de rest in het Engels haha. Deze seminar was trouwens ook erg interessant en werd vooral gedaan door mr. Kostka en Cathy - de twee leraren die we hebben ontmoet van de week. Het ging over het deel van Straatsburg dat deel is van UNESCO. Het blijkt dus dat ik de eerste week dat ik hier was in UNESCO-gebied heb geslapen in mijn airbnb (vandaar dat het zo duur was)!!. Super gaaf! Na de seminars was er een koffiepauze met wederom taart en wat macarons. Maria was halverwege de seminars even thuis gaan rusten omdat ze moe was. Bij de pauze vertelde ik Bethany en Camilla dat ik zo’n prikkelende ogen had en ze vertelden me dat ik oogdruppels in moest doen… daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en ze konden hun oren - en ogen - niet geloven. Die twee hebben dus gewoon altijd en eeuwig oogdruppels mee om je ogen schoon te maken. Toen vroeg Camilla of ze het in moest doen bij me en eerst hoefde dat niet van mij, maar stemde uiteindelijk toch toe. Heel vreemd, maar het zal wel goed zijn geweest, want daarna had ik geen prikogen meer :) Daarna werd de expositie werd geopend. Mijn leraren vertelden hier wat meer over Neustadt en lieten delen zien van ‘les bains municipaux’, waar we daarna naar vertrokken.
Eerst liepen we om het gebouw heen en vertelde mr. Kostka wat over de hondenwasstraat en toen mochten we naar binnen. We kregen hier weer een rondleiding. Het was een intact gebleven zwembad (dat nu niet meer in gebruik is), maar het was uit 1905-1908. Het grootste bad was voor mannen, daarna hebben we een bad voor vrouwen gezien en wat sauna’s en chillplekken. Het is het enige zwembad ter wereld waar ze nog de originele kleedhokjes aan de zijkant van het zwembad hebben staan. Ik geloof dat ook dit weer deel was van het UNESCO-gebied en dat is ook begrijpelijk. Het was erg mooi! Het stadsteken stond op het plafond en de versieringen zaten in de muren gegraveerd. Je begrijpt natuurlijk wel dat we hier ook weer genoeg foto’s hebben gemaakt.
Toen de rondleiding was afgelopen rond 18h30 vroeg Camilla of we koffie bij haar wilden drinken. Eerst twijfelde ik, omdat ik helemaal kapot was. Maar ik was erg benieuwd waar ze woonde en wilde haar toch nog even gezellig samen spreken, dus ik stemde in. Maria ging naar huis.
Camilla woont blijkbaar 380 meter bij mij vandaan…. Zo’n vijf minuutjes lopen dus. Dat is niks! We stapten één tramhalte voor de mijne uit en zeiden gedag tegen Maria. Camilla heeft soortement haar eigen studio. Ze is best wel rommelig, maar het was allemaal schoon, en zo zei ze het ook haha, maar dat is gewoon hoe ze is. Ze bood me een heerlijke decafé aan en we hebben in de woonkamer gekletst. Hier kwamen we tot de conclusie dat het voelt alsof we elkaar al heel lang kennen. Het klikt dus gewoon heel goed. Het was leuk om eens even lekker te kletsen over alles en niks met - hoe het voelt als - een echte vriendin. Ik denk dat we veel aan elkaar zullen hebben op de universiteit. Nu ik er zo over nadenk ga ik al heel goed om met iedereen. Ze zijn allemaal individuele vriendinnen, want met Karin kan ik het heel goed vinden, met Maria ook, met Gulnur ook, met Maelle ook, met Bethany ook… dus dit gaat goed. Ik heb zin om de rest binnenkort echt te ontmoeten! Om 20h15 ben ik weer richting huis gegaan.
Thuis heb ik eten klaargemaakt en zat Cecile te zeiken dat tomaten niet goed voor je zijn… ik word er nu wel een beetje gek van, want ik mag volgens mij zelf wel bepalen wat ik wil eten en wat niet. Maarja, het zijn geen seizoensgroenten, dus het is de duivel. Ik nam het maar met een korrel zand en ben richting de woonkamer vertrokken met mijn eten. Daar heb ik Twilight weer verder opgezet en heb veel geappt met iedereen. Ook nog even met ma geskypet. Daarna alles op orde gebracht boven en heb ik naar de focus gekeken van alle opleidingen. Ik zet ze hieronder. Als iemand van jullie suggesties heeft, hoor ik het graag. De keuze wordt moeilijk!
Dit is hoe ik er op dit moment over denk. Maar als je me goed kent, weet je dat dit sowieso gaat veranderen, haha.
Euroculture focus
Nope

Spain - Latin American relations with Europe (and strategic partnership). Human Rights and immigration
Groningen - European integration (europeanisation, citizenship), European-asian relations
Göttingen - Russia, North America, Middle East en India
Strasbourg - European integration, court, parliament, human rights, cultural heritage

Maybe
Udine - central and Eastern Europe, the balkans and the Mediterranean, with a specific insight on the issues of cultural identity, EU enlargement and integration, regional policies and cross-border cooperation

Krakauw - nature and construction of collective identities and memory, cultural diversity, migration, citizenship, participatory politics, democratic deficit, etc.

Uppsala - Baltic Sea Region; topics relaties to the environment, history, culture, economy, security, and politics of the region

Olomouc - recent past and future of Central Europe (politics, society, culture), and visual culture

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 84408

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: