Whoohoo internet! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Whoohoo internet! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Whoohoo internet!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

25 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Ik begon de dag op de markt… zie je me al gaan? 7u ’s ochtends met mijn Harry Potter tas over mijn schouder, genietend van de koude herfstochtend met de zon in mijn snoet. Ik heb weer alles bij mijn vertrouwde kraampjes gehaald: appels, courgette, witlof, broccoli, en wortels en tomaten (maar die laatste twee waren verschrikkelijk duur zag ik uiteindelijk!! - maarja, je moet toch echt wat kiezen qua eten, anders heb ik alleen appels…) De man van de groentekraam waar ik altijd kom was blij me weer te zien. Hij herkent me al. Ik vroeg het Franse woord voor witlof, wat endives/andives was. Hij geeft me ook iedere week een extra fruit erbij. Dit keer was het een clementine. Ik bedacht me dat de markt vandaag ook in mijn woonplaats in Nederland is! Zou mijn familie er ook een zijn geweest? Zo blijven we toch ietwat verbonden :)
Verder ging mijn ochtend wat anders dan gepland: ik wilde wat dingen lezen, maar er was een grote drang in mij om internet te maken, dus ging ik alles proberen dat mogelijk was binnen mijn bereik. Het enige dat ik had bereikt was het verliezen van tijd, maar toen zei Cecile uiteindelijk dat er een internetmannetje zou komen in de ochtend en vroeg of ik thuis was en ja! Ik moest pas om 10u weg, dus kon ik hem nog zien. Ik las het artikel van fascisme terwijl ik wachtte op het mirakel van de week: de internetman. Vlak voordat ik naar school moest kwam hij en warempel: internet deed het op mijn mobiel EN op mijn laptop. Yass!!!
Ik was weer eens net op tijd in de les (maar dit keer dus met een goede reden) en kon nog een plaatsje vinden naast Maelle. We hadden de tweede les van culturele Europese steden. Het is anders dan je zou denken, maar nog steeds het op een na interessantste vak tot nu toe denk ik. Vandaag ging het over wat een stad was (dus gelukkig had ik -als een van de weinigen- de teksten gelezen) en wat de kenmerken dus zijn. Het behandelde Kreta een heel klein beetje (en laat ik daar nu net op vakantie zijn geweest afgelopen zomer) en een paar Turkse en Egyptische steden. Super gaaf dus!! Ik probeer zo veel mogelijk te zeggen in de klas, want dat heeft blijkbaar invloed op je cijfer. Volgens mij heeft niet iedereen dat door, want veel houden wijselijk hun mond - of niet wijselijk?
Na de les kwam meneer Kostka wat dingen uitleggen over onze trip naar Parijs (officieel 7-10 november, maar waarschijnlijk gaan we met de klas van 6-11 november). De treintickets worden vergoed, maar de accommodatie niet, tot ergernis van een heleboel klasgenoten die morgen willen gaan klagen bij mr. Haumesser. Ik denk niet dat ze iets voor elkaar krijgen, maar er zijn veel mensen die Parijs al hebben gezien die niet mee willen. Ik vind dat persoonlijk grote onzin, want we krijgen al gratis toegang tot 2x Musée d’Orsay en 2x Louvre, en het programma is volgens mij nog niet helemaal compleet. En hier gaan we in samenwerking met de school van Karlsruhe opdrachten doen als ik het goed begrepen heb. Daarom moeten we die week na Parijs weer een dag naar Karslruhe om dingen met elkaar te bespreken (en laat ik nu net die dag erna een presentatie voor Fascisme hebben… niet heel erg ideaal dus, maar dat zorgt er alleen voor dat ik de presentatie eerder af wil hebben). Ikzelf heb wel zin in Parijs :)
Na de les ging ik naar mr. Kostka nu ik hem toch zag, en vroeg of hij me kon helpen met de keuze voor de tweede universiteit, aangezien ik ons vrijwiligers evenement van UNESCO/ICOMOS erg interessant vond. Hij was mega blij dat te horen, want aan zijn reactie te zien hoort hij dat niet vaak haha. Hij wil me helpen bij alles zo te horen. Hij is een hooggeleerd man en erg druk, maar was zo enthousiast dat hij me wil helpen bij mijn stage en wil me volgens mij graag plaatsen in Strasbourg volgend jaar voor het Neustadt-project of Berlijn (omdat hij gefocust is op Frankrijk-Duitsland). Ik, daarentegen, ben momenteel meer geneigd naar andere plekken op de wereld, maar ik sta nu op zich overal voor open. Ik moet mijn cv sturen en dan gaat hij dingen regelen. En voor het volgende semester gaat hij kijken voor me. Morgen krijgen we er sowieso ook meer informatie over, maar 1 oktober moet ik het al weten, dus de tijd dringt! En nog helemaal niemand van mijn klas weet waar hij/zij heen wilt, doordat we geen informatie hebben. Dus onze toekomst is erg onvoorspelbaar, wat het ook wel weer interessant en leuk maakt.
Na de les ben ik thuis begonnen met mijn presentatie van fascisme, want we hadden internet!! Geweldig. Ik heb aardig veel gedaan en ben toen tevreden naar de sportschool gegaan. Niet dat ik per se wilde gaan, want ik was lekker bezig met school, maar aangezien het abonnement zo veel kost en ze naaiend zijn, wil ik er het meeste uithalen wat er uit te halen valt. Plus het feit dat mijn rug weer slapper wordt… en daar moet ik echt wat aan doen. Daar heb ik vooral rug- en buikspieren getraind, maar niet al te zwaar, want ik wil niet de hele week spierpijn hebben. Ik wil morgen naar een les gaan in de ochtend!
In de avond heb ik met Maria gegeten. Maar eerst moest ik even mijn makreel fileren. Heel nonchalant en zonder handschoenen, dus met het plastic van de verpakte vis heb ik het voor elkaar gekregen zonder vies ruikende handen. Dat is al een hele prestatie op zich al zeg ik het zelf. Ondertussen lazen we de discussie van de klas over de Parijs-trip en ging het over de treintickets. We kunnen dus kiezen of we op zaterdag of zondag teruggaan. Maria en ik willen eigenlijk wel graag naar Disneyland Parijs, maar het is 50-80euro als ik het zo goed begrijp. Dinsdag is het 50eu en normaal thema en die zaterdag begint precies het winterseizoen!!!!! Maar dat is dus 80euro volgens mij en natuurlijk veel drukker. Misschien kunnen we met de klas gaan, dat lijkt me super leuk. Maar voor nu denk ik niet dat het erin zit #studentlife.
In de avond heb ik weer wat geleerd en kon ik EINDELIJK een filmpje op YouTube kijken ter ontspanning met wat heerlijke chocolade van de markt. Wat een goud idee was dat om dat te kopen! En daarna niet zo super geslapen - waarschijnlijk door de caffeine in de chocolade, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 84302

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: