Speech! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Speech! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Speech!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 Oktober 2018 | Frankrijk, Straatsburg

In de ochtend heb ik vooral weer huiswerk gedaan, dus daar gaan we niet verder in detail. Maar, vanochtend was er wel een hevige discussie op WhatsApp met de groepchat van de klas, en het ging over een mail die we allemaal hadden ontvangen. Mr. Kostka, die normaal altijd heel aardig en appreciërend is, stuurde ons een mail met de planning van Parijs en vertelde ons daarbij dat we ons strict aan de planning moeten houden qua tijden. Daarna schreef hij iets in de trant van dat hij had vernomen dat sommigen van ons niet normaal in een samenleving kunnen functioneren, en dat viel in het verkeerde keelgat bij heel veel van onze groep. Zoals je kunt bedenken ontplofte de chat. Iida ging gelijk een e-mail opstellen die we gezamenlijk konden ondertekenen en terugsturen, anderen waren persoonlijk geraakt door familie die niet helemaal goed is en anderen vroegen zich gewoon af waar het vandaan komt. Waarschijnlijk heeft het met het feestje van Daan te maken, aangezien hij een waarschuwing kreeg vorige week, en sommigen komen niet naar alle lessen, maar het was een force uitspraak van hem. - wordt vervolgd -.
Laten we wel even vermelden dat ik een keer vijf minuten van tevoren aanwezig was bij de les van history of institutions (normaal gesproken ben ik ALTIJD twee minuten te le laat of iets, maar dan is de les nog niet begonnen, maar dan moet ik natuurlijk nog naar de wc en als ik terug kom is de les wel begonnen haha). Deze keer was ik aardig moe, en iedereen om me heen was een zombie, omdat de meesten uit mijn klas gisteravond een feestje hadden gehouden tot vier uur ’s ochtends bij Karin thuis… Ik denk dat ik door iedereen om me heen zo moe werd, want ik had geen legitieme reden.
Na de les liep ik naast Gilsun om het even over Olomouc te hebben en vroeg ik of ik mijn presentatie naar hem kon sturen van morgen, zodat ik mijn laptop niet mee hoef te nemen (en ik heb er geen kabel voor). Karin vroeg wie er meeging om een sandwich te kopen en niemand wilde mee, dus was ik de vrijwilliger. We gingen naar Auchan en tuurlijk haalde ik daar wat cherrytomaatjes, want er gaat geen dag voorbij dat ik die niet eet haha.
Daarna gingen we met de klas voor het gebouw zitten en probeerde ik wat aantekeningen van fascisme door te nemen, maar dit werd lastig gemaakt door het onderwerp dat we bespraken… de e-mail van Kostka. We wilden ons antwoord terugsturen, maar Maria en Bethany waren het er niet mee eens en ze wilden hun naam er niet onder hebben, dus hebben we het zonder hun namen gestuurd, wat ik persoonlijk nogal slap vind. Maargoed, iedereen zijn ding! Arianna vertelde me dat ze me wat wilde vertellen onder vier ogen, dus gingen we vijf minuten voor de les ‘naar de wc’ in het gebouw en ze vertelde me dat ze Maria nogal nep vindt… Het zit zo: Arianna is de regelaarster van de klas en heeft een document opgesteld met stageadressen, zodat iedereen uit de klas wat kan toevoegen. Toen vertelde ze me dat ze achter Maria zat in de klas ervoor en dat ze zag dat Maria alles kopieerde naar haar eigen computer in haar eigen bestand dat vol stond met stageadressen, maar dat ze dat niet deelde met de klas. Dat vond Arianna nogal vervelend en toen vertelde ik haar dat ik het wel een beetje met haar eens ben… Ze had Arianna ook meegevraagd voor een trip in de vakantie (terwijl zij niet eens met elkaar omgaan), terwijl Maria mij helemaal niets vraagt hier… dus blijkbaar zijn we niet echt vriendinnen. Dan niet!
We hadden fascisme van 17-19h en daar kon ik mijn ei weer kwijt. Die les is echt leuker dan ik had gedacht! Lekker zeggen wat je wilt en discussiëren, en je hebt altijd gelijk, want je kunt je gedachten niet sturen… helemaal goud. En ik ben soms de enige met een totaal andere gedachtegang, wat alles een beetje opschud haha. Ik was het dit keer bijvoorbeeld helemaal eens met de schrijver van de tekst die we moesten lezen, terwijl de meesten het totaal niet eens met hem waren. Aan het einde stak ik mijn hand op en zei: ‘ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat ik de enig ben die het wel eens is met de auteur, omdat…..(blabla)…’ Ik denk dat de lerares dat wel apprecieerde. Maar gelukkig kwam van achter me een ‘ik ben het met je eens, Leonie!’ Van Iida :)
Na de les ging iedereen een drankje doen in de bar naast het gebouw en Arianna wilde heel graag dat ik meeging, dus joh, waarom niet. We gingen buiten zitten met de klas en kletsten wat bij. Het werd nu wat kouder, maar het ging nog goed. Toen de hele klas bij elkaar was zongen we voor Julia’s verjaardag van afgelopen zaterdag en zei Bella dat ze wat wilde zeggen tegen de hele klas. Ze gaf een hele lieve speech met dat ze deze klas geweldig vindt en dat we elkaar hopelijk het vierde semester terug zullen zien in Straatsburg. We waren het allemaal met elkaar eens, we zijn zo lief voor elkaar! Daarna zeiden Iida en Essi dat we alvast 6 december in onze agenda moeten zetten voor een Finse party, omdat het dan een nationale Finse feestdag is. Ik voegde eraan toe dat iedereen welkom is in Olomouc voor de IP-week in juni en toen moest iedereen lachen, want iedereen denkt dat het een stom stadje is, maar ik zal ze eens wat laten zien! Haha
Ik was zo’n 20h thuis en belde ma tijdens het diner. En wat had ze me te vertellen? Groot nieuws! Als ik terugkom in Nederland gaan we naar Ermelo, wooohooooo!!!! Dat wordt zo geweldig <3 Ik heb letterlijk nu zo veel zin om terug te komen naar Nederland haha. Maar laten we eerst hier het avontuur afmaken. Dat neemt alleen niet weg dat ik mentaal al plannen maak voor daar ;)
Daarna heb ik mijn chocoladepresentatie nog wat doorgenomen en ben ik vroeg gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 84072

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: