Europees Parlement numero dos! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Europees Parlement numero dos! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Europees Parlement numero dos!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

25 Oktober 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Laatste ochtend in vrijheid ontbeten en boven wat huiswerk gedaan. Ik heb de verschillen tussen de commissie, raad en parlement van Europa eens goed bekeken. Het was zo interessant dat ik besloot een klein 10-minuten-dutje te doen om 10u en ging om half 11 van huis voor de les remedies. Kwam ik er net achter via de groepschat dat de les al om 10u was begonnen… ik had het oude rooster aangehouden en het nieuwe kan ik nog steeds niet openen, dus was ik een uur te laat. De les duurde maar 90 minuten, dus besloot ik te rennen en ondertussen de klas te vertellen dat ik eraan kwam en zin had in kruidnootjes, waardoor Maelle het ging googlen en Camilla het met me eens was.
Vijf voor elf kwam ik de les binnen en werd na vijf minuten ook gevolgd door twee andere meiden (niet van Euroculture, maar uitwisselingsstudenten uit Israel en Duitsland die deze les ook volgen) die dus ook niet wisten dat het om 11u was, ipv 10u. De lerares bleef volhouden dat het oude rooster ook 10u was, maar toen we het lieten zien zei ze niets meer. Het ging deze keer over general measures dat een land moet nemen, dus bijvoorbeeld als iemand een land als Bulgarije aanklaagt wegens slechte gevangenisomstandigheden, dat ze alle gevangenissen in het land in het algemeen moeten verbeteren. Na de les moesten de mensen die geen economie hadden erna nog een kwartiertje blijven, en daar was ik blij mee, want anders was ik voor een wel hele korte tijd naar school gekomen!
Hierna sprak ik met Arianna af bij BNU (bibliotheek) en stond stom genoeg bij het restaurant van de school (RU) te wachten totdat ik doorhad dat het een andere afkorting was, dus liep ik naar BNU.
Samen liepen we naar Pûr voor lunch, want we hadden van 11h45-15h15 pauze en naar huis heen en weer zou te lang duren, vooral voor het programma van die dag! Hier wilde ik bijna weer hetzelfde nemen als de vorige dag, maar besloot nu voor een hummus-sandwich te gaan. Heerlijk! We zaten buiten onder een parasol, het miezerde, de rest zat binnen. Het was niet echt koud, en het was een donkere dag. Ik vond het top herfst weer! Hier had Arianna trouwens groot nieuws: er is (nog) een stelletje in de klas gevormd: Daan en Mathilde!! Haha, kon het niet geloven, maar alles is nog heel pril. Dus alle jongens zijn nu bezet in de klas volgens mij. Er wordt alleen niet openlijk geflirt in de klas, dus het valt allemaal nog wel mee.
We liepen nog wat door de stad en gingen even naar haar huis (tussen centrum en station in, dus mega ‘in het centrum’ en waarschijnlijk ongeveer naast Robert’s appartement in november haha) om een handtekening te regelen voor haar bankzaken. Haar huisgenootje was aan een rapport aan het werken en kon dus wel een pauze gebruiken. We besloten koffie te zetten, maar die sandwich maakte me op de een of andere manier zo dorstig dat ik het bij water hield. Zij haalden zo’n traditioneel Italiaans ijzeren koffiezetmachine tevoorschijn die je op het gasfornuis moet zetten en waar het water van beneden naar boven door het filter in het bovenste stukje terechtkomt. Voor velen zal dit vast als normaal zijn, maar ik vond het fascinerend; hoe kan iemand nou verzinnen dat koffie van beneden naar boven moet?! Bij mij gaat die gedachte er niet in hoor, haha.
Na de koffie gingen we de stad weer in en heb ik nootjes gekocht bij de Auchan (eindelijk!!) en daarna was het alweer tijd om een tram op te zoeken om naar het Europees Parlement te gaan. We stapten op bij het nationale theater en gingen samen naar het parlement, waar de klas al op ons stond te wachten. In de tram werd Arianna even helemaal niet goed, maar met wat frisse lucht ging het gelukkig een stukje beter.
We waren de laatsten (maar alsnog op tijd hoor!), dus we gingen direct het parlement in. Eerst door de douane, waar ik ondertussen wat kletste met Daan. Ik ga nu meer met Daan Nederlands praten, want door het regelen van beurzen etc. Is dat toch wel het makkelijkste. De rest kijkt ons dan aan van ‘wat gebeurt hier nu?!’ En dan gaan alle Fransen expres heel snel Frans met elkaar spreken, haha.
Eenmaal binnen in de ronde binnenplaats (het is open bovenin) maakten we een foto en zijn we verder langs de hoge jungle-planten gelopen en konden we een kamer in waar iemand uit Slowakije een presentatie gaf over het parlement. Hij vertelde allemaal info die we al hadden gehad in de klas, maar omdat ik alles nogal door elkaar haal was het wel een opfrismomentje. Na afloop vroeg Arianna of hij de presentatie door kon sturen (note: hij heeft het nog echt gedaan ook! Met een paar hele handige sites over het Europees Parlement!!). Hierna gingen we naar een kamer met een vrouw van de groene partij en konden we vragen stellen en kregen we ook nog een totebag, die dit keer gelukkig zwart was :) Om 16h45 gingen we naar het debat luisteren in het parlement zelf en was het dit keer een stukje interessanter dan wat we de vorige keer hoorden over pensioenen… Het ging over cultureel erfgoed dat door terroristen wordt verhandeld voor geld voor toeristische doeleinden en daarna ging het over het budget van een van de Europese instanties. Ik had het eerlijk gezegd na tien minuten weer gezien, want echt hoor, die Nederlandse vertaling werd zo verschrikkelijk saai gebracht! Ik dacht dat we hierna klaar waren, maar we werden naar een plek gebracht waar we nog wat digitale dingen konden bekijken om de instanties wat beter te begrijpen. Om 18h waren we weer buiten.
Ik moest nog een tramticket kopen, want mijn tien ritjes waren nu op. Guillaume, Bella en Daan moesten ook nog tickets kopen, dus waren wij degenen die de volgende tram namen. De rest van de klas zat in de eerste. We kletsten wat, zeiden gedag en thuis heb ik een wat artikels voor fascisme gelezen. Hierna heb ik met Marloes gevideochat en ben ik gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 84367

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: