Fascistische Grindelwald - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Fascistische Grindelwald - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Fascistische Grindelwald

Blijf op de hoogte en volg Leonie

14 November 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vandaag was het zover… mijn presentatie met Karin over de ‘rise of the AfD’ (fascisme klas)!
In de ochtend heb ik nieuwe artikelen gevonden als last-minute info, en na een schoonheidsslaapje heb ik de rest van mijn aantekeningen doorgenomen. Ik kreeg er gewoon zin in!
Maar eerst had ik om 14u de les instituties en hebben we het over de economische monetaire unie gehad van Europa. Na de les besloot ik wat te vragen over het Verenigd Koninkrijk (aangezien zij uit Schotland komt en ik naar de UK wil verhuizen), en kwam op het idee om dingen te vragen over een eventuele stage in Engeland. Ze vroeg wat ik precies wilde, maar daar kon ik eigenlijk nog niet echt antwoord op geven haha. Ze zei dat er nu nog wel veel Europese instanties zijn in Londen en dat ik haar een email kan sturen zodat ze me verder kan helpen. Dat zou natuurlijk top zijn!
Karin en ik besloten een koffie te nemen om onze presentatie in te luiden en die hebben we in het goedkope café van de campus naast het instituut le bel buiten genuttigd (en ja, ook in Frankrijk is het koud, maar er waren geen plekken meer binnen haha. Het is zo’n 9 graden momenteel).
Helemaal opgepept en vers liepen we naar binnen om de computer alvast aan te sluiten… Helaas was de klas bezet en moesten we wachten. Vervolgens deed de kabel het niet in Karins computer en had ze de presentatie gelukkig op een usb-stick meegenomen; we gebruikten dus gewoon de computer van de school. Bella gaf me een groene uitkat van Valentin uit Japan die ik helaas toch niet kan eten, dus zal ik hem aan Robert of Gladys geven denk ik… maar het idee was aardig! Verder ging er (zoals gewoonlijk) een doos met eten rond de klas. Dit keer was het sinaasappel-chocolade bonbons uit Finland?
Ik begon op mijn laid-back manier te presenteren en het ging helemaal top. We hebben TWEE UUR vol gekletst en hadden nog te weinig tijd - Karin houdt nogal van kletsen haha. Ze was ook zo enorm gepassioneerd dat ze zelfs moest huilen op een bepaald punt van protesten!! Lang verhaal kort: ik heb nog nooit zo’n hard applaus ontvangen na een presentatie en de lerares zag er content uit. Na de les dacht ik dat de lerares ons feedback zou geven, maar die bleef uit, ook toen Camilla, Karin en ik op de gang verder discussieerden over fascisme. Ik vertelde dat het in Nederland (in ieder geval in mijn omgeving) totaal geen big deal is en dat het niet vaak in media wordt genoemd, en dat vond ze opmerkelijk. Ik nu ook, nu ik al die verhalen hoor van mijn Italiaanse en Duitse vrienden!
Buiten stonden een paar van de klas op ons te wachten, want… we zouden naar Fantastic Beasts 2 gaan!! We hadden deze bioscoopavond speciaal gepland na onze presentatie, zodat we wat hadden om naar uit te kijken, en ik moet je zeggen dat dat is gelukt. We waren zo excited!!
Karin en ik namen de tram naar de stad (rennend, want ik was om 19h30 klaar met praten met de lerares en om 20h zou Pûr dichtgaan!!) En dus moesten we opschieten… we redden het net aan en kwamen een paar minuutjes voor sluitingstijd aan. Eerst zouden we met een paar mensen daar eten, maar uiteindelijk was ik de enige die een take-away nam en het bij Karin opat. Nouja, ik heb er in ieder geval enorm van genoten. Het was mijn favoriete herfstcrumble… glutenvrij en melkvrij! (flespompoenpuree - courgetteslierten - champignons - ui - amandelmeel’crumble’: yass!!)
Om 20h30 gingen we eerst een bioscoopticket kopen en daarna naar Gulnur, Julia en Guillaume die blijkbaar naar een restaurant waren gegaan. Ze vraten soortement hun eten op, want de film begon om 21h15 en om 21h05 hadden ze hun eten pas.
We kregen berichtjes van Iida, Bella en Essi die al in de bioscoop zaten, hopend dat er niemand naast hen kwam zitten. We vergezelden ze en zaten met een hele rij uiteindelijk: Julia, Karin, Iida, Bella, ik, Gulnur, Essi, Mathilde.
De film was geweldig! Het was soms lastig te volgen, want er waren verschillende verhalen door elkaar, maar het was geweldig. Voor de non-Harry potter/Fantastic Beasts-fans: het ging over een dark wizard Grindelwald dat zich voor de Harry Potter-periode afspeelt. Het speelde zich veel in de straten van Parijs af, en dat was natuurlijk extra leuk om terug te zien, omdat we daar vorige week nog gezellig met zijn allen liepen. De premiere was daar ook op 8 november toen we er waren, maar die avond waren we te druk bezig met het zoeken naar een veganistische hamburger die uiteindelijk niet glutenvrij bleek te zijn. Grindelwald sprak zijn publiek aan op een extreem fascistische manier, en dat was na onze presentatie van vandaag wel enorm toepasselijk.
Om 23h30 was de film afgelopen en ben ik in de miezer naar huis gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 84101

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: