Museum dag - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Museum dag - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Museum dag

Blijf op de hoogte en volg Leonie

02 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vanmorgen werd ik heerlijk wakker na een innoverende dag gister. Om 8:45 stond mijn wekker. Even wat ontbeten en mezelf klaargemaakt om Marloes en ma weer te ontmoeten in de stad. Ik liep ze tegemoet en samen vonden we een plek om te ontbijten. Ik hield het bij een heerlijke grand café et quelques fruits. Hierna liepen we met zijn drieën terug naar mijn airbnb, omdat de auto hier geparkeerd stond. Voor alle mensen die het interessant vinden: op zondag is het gratis parkeren in Straatsburg ;-). We zeiden gedag en gek genoeg voelde het totaal niet vreemd. Het avontuur kon nu echt beginnen!
Ik liep naar boven naar Maria en we besloten samen de andere meiden te ontmoeten. Een ander leuk feitje: op zondag is de entree van alle musea gratis en voor niets! Voor het Musée Alsacien stonden Mathilde (Frankrijk), Gulnur (Kazachstan), Karin (Duitsland) en iemand die Gulnur op het vliegveld had ontmoet op ons te wachten. Het museum ging over de oude gebruiken van dit gebied, de Alsace. Hierbij kun je denken aan oude kledij, keukengebruiken, speeltjes, etc. Het was een oud pand, dus alles kraakte. Hier liepen we eigenlijk vooral individueel.. want ja, we ‘kenden’ elkaar nauwelijks. Af en toe werd er hier en daar een grapje gemaakt, meestal door mij natuurlijk haha, en beneden wachtten we elkaar weer op.
Omdat onze culturele verlangens nog niet geheel verzadigd waren, besloten we naar Musée Rohan te gaan, waar drie verschillende musea waren gevestigd: decoratieve kunst, archeologie en dingen van Napoleon. Dit museum sprak me meer aan, omdat ik het meer een museum vond. Het andere ging meer naar een expositie toe. Hier merkten Maria en ik dat we toch eigenlijk wel al het meest met elkaar optrokken, want uiteindelijk waren we de rest uit het oog verloren en liepen we alleen rond. Wederom stond buiten iedereen op ons te wachten.
We dronken een kopje koffie in het koffiecafé Raven, waar het verschrikkelijk moeilijk was een koffie te bestellen. ‘Un café americano?’ ‘No, juste un café NORMAL!’ (Nee, gewoon een normale koffie!) Uiteindelijk kreeg ik een grand café dat gewoon goed naar koffie smaakte dus ik was tevreden :) We kletsen hier wat over onze achtergronden en we kwamen erachter dat iedereen Harry Potter fan is: geweldig nieuws dus!
Maria en ik gingen rond vijven weer terug, helaas dit keer in de miezer, en hebben de hele avond aan de studie gezeten.