Karlsruhe - ICOMOS evenement - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Karlsruhe - ICOMOS evenement - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Karlsruhe - ICOMOS evenement

Blijf op de hoogte en volg Leonie

14 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vandaag was onze trip naar Karlsruhe voor het ICOMOS-evenement. Om half zeven stond ik wederom op en maakte me klaar voor een cultureel evenement. Ik had mijn leuke jurkje aangedaan met een dikke zwarte panty, want geloof het of niet: het was gewoon soortement koud geworden (zo’n 21 graden en bewolkt en regenachtig) toen we van huis vertrokken. We renden naar de tramstop en ik haalde een 10-rittenkaart. Ik heb wel de korting-versie genomen (want ja, ik ben toch een studentje), maar volgens mij is dat illegaal. We zullen zien…
We wilden uitstappen bij Gare Central, maar een vrouw zei dat de tram A daar niet stopte en dus gingen we er wat eerder uit en klapten we Maria’s paraplu open en liepen we een stukje naar het centraal station. Ze wilde er super vroeg zijn en het resultaat was dan ook dat we een half uur op het station hebben moeten wachten… Maargoed, eenmaal boven bij de trein ontmoetten we Bethany en Maelle en gingen we de trein in. Maria en ik zaten bij elkaar en Bethany en Maelle zaten in een andere voiture. Toen we gingen zitten en op onze tickets keken vroeg ik aan Maria: ‘Waar zijn onze tickets voor de terugweg?’ We keken elkaar aan en dachten ‘shiiiiiiittttt’, want je moest ze uitprinten. Na lang online zoeken en apps downloaden vroeg ik het aan een treinmevrouwtje en ze ze uiteindelijk dat het goed was als we het op onze mobiel konden laten zien. Mooi!!
Na zo’n dertig minuutjes met de trein konden we uitstappen in Karlsruhe. Voor de verandering regende het een keertje, dus ik vond het allemaal wel prima dat ik een keertje wat warmere kleren aan on doen :)
We liepen naar de school en hadden prachtig uitzicht over herfstbomen in de stad. De eerste seminar was nog bezig, dus we wisten niet of we daar naar binnen konden. We besloten uiteindelijk om het wel gewoon te doen en werden hartelijk ontvangen door mr. Kostka. Bethany en ik kregen een headphone met Franse vertaling. We waren de enige die vertaling kregen, dus later vroeg ik of ze ‘simpel Frans’ wilde doen of Engels haha, top. Het werd veel Frans alsnog, maar ik kon het erg goed begrijpen. De seminars waren super interessant! De twee die ik het interessantst vond gingen over gebouwen op de Deens-Duitse grens; wat de historie met de gebouwen doet, welke nationaliteit de bouwer heeft, of het typisch Deens of Duits is of niet, wat de bewoners ervan denken, past het bij hun cultuur of niet, etc. En of het UNESCO was. Het meeste was dan ook wel UNESCO omdat het erg speciaal was.
Lunch was in de cafeteria waar we wat konden samenstellen. Voor mij ging dat aardig prima, want ik kon van alles wat meepakken. Daarna moesten we opschieten want de rest stond al buiten, terwijl de meiden allemaal nog in de rij stonden voor de wc… typisch haha.
Na de seminars hadden we een rondleiding door de stad en gingen we naar een prachtig park en een kerk. In deze kerk stond een orgel waar een orgelman wat vertelde over de kerk (het was echt een super gave kerk; best modern, luthers en meer gericht op jongeren als ik het zo mag zeggen en het sprak me enorm aan) en het orgel, en daar ook wat op speelde.
Om 15h hadden we het wel gehad. De rest ging terug naar de seminars op school (precies over Nederland-Duitsland en de grenzen met de Rijn geloof ik, maar we wilden de stad verkennen). We hebben de straat doorgelopen en zijn wat winkels ingedoken. Haarlak gekocht; erg belangrijk, en wat water, want we wilden naar het park. Daar hebben we op een bankje bij wat eendjes en een meertje gezeten en vroeg ik of de meiden wat foto’s van hun thuis konden laten zien. Wow, Bethany komt uit Taipeh, wat echt een mega grote stad is volgens mij in de natuur gebouwd. Maria komt uit Samara uit Rusland wat een industriestad is en een metaalstad waar ze raketten bouwen. Maelle komt uit Grenoble en wilde het niet laten zien omdat het saai is haha. Ik liet foto’s zien van het strand en wat van een kasteel vlakbij Ermelo, want dat waren eerlijk gezegd de foto’s die ik snel kon vinden op mijn phone. En het geeft toch aardig een beeld van Nederland.
Daarna gingen we naar de supermarkt voor avondeten. Ik voelde me nog niet goed, dus ik vond het prima. Hier heb ik dan ook gelijk boodschappen voor thuis gehaald (vooral tonijn in blik (veeeeel goedkoper dan in Frankrijk!) en wat verse kokos want daar ben ik echt verslaafd aan. Plus ik mag mezelf wel verwennen dit weekend vind ik zelf). Toen moesten we opschieten en soortement rennen naar het station. Daar aangekomen waren we ruim op tijd (Maria neemt altijd veel te veel ruimte in haar tijd!!) en hebben we wat winkeltjes bekeken. Daarna gingen we allemaal op onze individuele plaatsen zitten en waren we doodop. Thuis aangekomen nog wat gegeten en lekker geslapen. Mentaal voorbereiden op morgen voor de tweede culturele dag!