Eerste bezichtiging - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Eerste bezichtiging - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Eerste bezichtiging

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vandaag stond mijn wekker 7:20 en had ik 8:55 met Karin afgesproken voor de kerk die naast onze school staat (Let op: dit is een andere school dan waar ik over twee weken mijn master ga doen, die zal ik dan universiteit noemen). Op weg naar school brak de schouderband van mijn tas af, dus dat was al een goede binnenkomst! We liepen de klas binnen, net op tijd, en zagen dat er zo’n twintig personen Frans op intens niveau zouden krijgen. Ook de lerares had het lager geschat, dus zaten we allemaal als kippetjes in een te klein kippenhok. Bij de eerste les moesten we onze buurman/buurvrouw presenteren, en gelukkig kon ik dus met gezellig met Karin kletsen. Bij de vraag wat ik haat antwoordde ik dat ik haat om in de oceaan te zwemmen wanneer je vissen onder je kunt zien. Wanneer Karin dat vertelde moest de hele klas wat lachen. Ik ben de enige Nederlander. Er zijn aardig wat Amerikanen in mijn klas, een paar uit Duitsland, iemand uit Rusland, Ierland, Tokyo, en wat uit Italië. Hierna veel grammatica en Franse cultuur behandeld en om 11:30 was de les weer voorbij.
Thuis heb ik wat aan de studie gezeten en heb ik wat fysio-oefeningen gedaan. In de middag was er een ‘speeddating voor huizen zoeken’, wat betekende dat er mensen konden komen die een huis zochten en mensen die een huis aanboden en dan kon je dus gaan afspreken. Het. Was. Verschrikkelijk! Er waren minimaal zestig mensen in een kippenhok waar 3 hanen waren die huizen aanboden, voor minimaal een jaar. Een gekkenhuis dus.
Maria, Gulnur en ik besloten weg te gaan om in Auchan boodschappen te doen. Hier snelde Maria door de winkel, omdat ze nog een afspraak had met een Russische vriendin. Gulnur en ik liepen rustig langs alle paden en hebben eens goed naar alles gekeken en hadden de grootste lol.
Na de boodschappen kwam Gulnur mee naar mijn airbnb, waarna we kebab haalden om de hoek, op weg naar Cécile; onze eventuele toekomstige huisvrouw: we hadden een bezichtiging! Kort gezegd heb ik door een Italiaans/Frans meisje Camilla die ik al een maand spreek via facebook een paar nummers doorgekregen en kwam ik uiteindelijk bij deze vrouw uit. Ze vertelde me dat ze twee kamers vrij had en vanavond mochten we het huis bezoeken in Neudorf. Om Maria onze gedeelde sleutel te geven van de airbnb moesten we in de stad afspreken, wat Gulnur en ik van onze route deed wijken. We haalden eten en aten het op een monument naast de kathedraal de Notre Dame op. Precies toen we het op hadden kwam Maria eraan.
We volgden de tramlijn richting Neudorf en kwamen aan bij het adres. Het was gewoon een vrijstaand huis! Ik stond echt versteld. We liepen het hek door en zagen dat er een lap tuin aan vast zat geplakt… niet verkeerd! De vrouw deed open en liet ons het huis zien, vrijwel geheel in het Frans. Ik praat hier liever Frans dan Engels, want anders wordt het nooit wat met me haha. Ze vertelde ons dat ze drie dochters heeft van 21, 25 en 27, en een zit nu trouwens in Amsterdam voor haar studie. Het huis heeft een gezamenlijke woonkamer, gezamenlijke keuken MET GEFILTERD WATER, EEN VAATWASSER EN TWEE KOFFIEZETAPPARATEN, zij heeft haar kantoor op de benedenverdieping, een patio buiten dat aan de keuken aansluit, en dan een trappetje naar beneden met een best groot stuk tuin en een schuur. Op de eerste verdieping is de slaapkamer van die vrouw met haar badkamer en twee slaapkamers (nu zitten er twee Italiaanse meisjes in, maar die gaan eruit over een week als ze wat anders hebben gevonden en dan blijven die kamers leeg). Dan is er een deurtje dat naar boven leidt en dat is het onderkomen voor ons dan: gelijk rechts een badkamer MET BAD, de kamer gelijk rechtdoor heeft een tweepersoonsbed, uitzicht op de tuin, een paar kasten en een bureau met zonlicht en een BUREAUSTOEL. De kamer links loopt wat schuiner en heeft een tweepersoonsbed, een eenpersoonsbed en wat kasten met een houten bureaustoel, kerstdecoratie en een kat op het bed, die Pasha heet. In de kelder is nog een extra koelkast, ruimte voor onze spullen en een WASMACHINE. We zeiden gedag en inmiddels was het alweer schemerig geworden. Gulnur en ik bespraken het huis op de terugweg naar de stad, terwijl de avond viel. Ik was gelijk wel enthousiast, maar Gulnur vond de vrouw streng en had er geen goed gevoel bij. Ze zou er op twee voorwaarden blijven, wat was: 1. Niet de kamer met de kat en 2. Ze zou continu mij volgen - overal heen. Uiteindelijk brak ze en zei ze dat ze heimwee had. We besloten dat als het haar geen goed gevoel gaf, we het aan Maria aan konden bieden, maar ze zou er eest een nachtje over slapen.
Thuis weer wat geleerd tot 23h (echt elke avond!) en weer slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 84596

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: