Laatste zomerdag - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Laatste zomerdag - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Laatste zomerdag

Blijf op de hoogte en volg Leonie

20 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Wat een chille ochtend. Ik ging heel sportief en vastberaden de deur uit om 6.45 in mijn sportkleding, omdat ik de sportschool in de buurt een keer wilde proberen. Daar aangekomen, nog in de schemer, hing er een brief op de deur dat er iemand aanwezig is in de avond, maar dat je wel gewoon kon sporten. Hmmm… ja dat werd hem dus niet voor mij vandaag!
Omdat ik mijn ochtend niet wilde ruïneren door gelijk al weer terug naar huis te keren, besloot ik van de gelegenheid gebruik te maken en de buurt te verkennen. Er is een McDonald’s op vijf minuten loopafstand de andere kant op, en er zitten wat winkels in de straat achter ons, zoals een Turkse kebabzaak en een kapper volgens mij. Verder was de buurt niet erg bijzonder en ik besloot de andere kant op te gaan om bij de Carrefour wat roggebrood te kopen om te proberen.
Om 8 uur zat ik lekker aan mijn ontbijtje buiten (nog steeds in mijn sportkleding) en pakte er een lekkere pot koffie bij met een Franse krant. Even later sloot Cecile zich bij me aan en lazen we allebei de krant. Althans, het was meer een discussie geworden over Franse kranten en linkse en rechtste politieke partijen, maar alles in het Frans dus I guess that’s okay.
Daarna heb ik nog wat Human Rights folders en aantekeningen doorgenomen en was ik weer helemaal bij. De les van gister bleek uiteindelijk prima te zijn (als ik alles goed begrijp!).
Na de lunch ging ik richting school. Wat. Was. Het. Verschrikkelijk. HEET!! Ik had een korte broek aan met een hempje, maar ik dacht echt dat ik in in een sauna liep. Zonnebril op, water mee, en gaan!
We hadden eerst een les genaamd: ‘History, Institutions and policies of the EU’ (Schotse lerares), wat echt veel interessanter was dan ik had gedacht. Het ging over de member states van de Europese Unie, wie er lid is van de Council of Europe en waarom en de belangrijkste data van de Europese Unie en Europa, zoals verdragen. Ik deed lekker actief mee in de klas en kon ook mijn zegje doen. De lerares leek blij met me en na de les heb ik met haar overlegd hoe ik het 2-uur durende examen ga schrijven, wat ik niet kan. Ze stelde voor om het tegen die tijd nog eens met me te overleggen en anders een mondeling te doen. Ze was heel meewerkend, dus dat komt helemaal goed.
Daarna hebben we in de pauze buiten op het gras gezeten met een groep van de klas en zijn we naar de les ‘Fascisms in Europe, Current Challenges’ (Duitse lerares) geweest. Voor de klas begon waren er veel studenten die zeiden hoe veel zin ze hadden in deze klas, dat ze al wat dingen hadden gehad over fascisme op school en vertelde ik hen eerlijk dat ik er geen ervaring mee had. In de klas moesten we een definitie geven van de term ‘fascisme’ in groepjes, en ik was de main contributor… Hoewel ik nog nooit wat van fascisme per se heb geleerd, dus je kon mijn enthousiasme denk ik wel ruiken. Uiteindelijk had iedereen ongeveer wel hetzelfde antwoord, hebben we wat dingetjes besproken en werden er groepen gemaakt voor de presentaties. Karin en ik doen de eerste presentatie op 15 november over The rise of the AfD. Ik heb echt geen idee waar het over gaat, maar niemand stak zijn hand op na Karin en ik vind het wel chill om vroeg in het jaar een presentatie te doen, want dan ben ik er lekker vroeg klaar mee. Top dus. Laten we er snel aan beginnen!
Daarna in de hitte weer naar huis gelopen, maar ik mocht niet klagen. Het leek net Griekenland in de zomervakantie, dus het was echt heerlijk. Ik ging even bij de apotheek langs om voor medicijnen te vragen die mijn dokter me die dag had gemaild, maar helaas hadden ze het niet. Daarna ging ik door naar de sportschool om te vragen hoe veel een abonnement zou kosten voor mij en dat zou 40eu per maand worden (inclusief onbeperkte entree, groepslessen en sauna)! Daar moet ik dus nog even goed over nadenken…
Ik kwam pas 20h15 thuis en ging toen eten met Maria. In de avond heb ik gevochten met de wifi, en dus ging ik dit dagboek schrijven :) Welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 84600

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: