Minorities - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Minorities - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Minorities

Blijf op de hoogte en volg Leonie

21 September 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Mijn ochtend begon weer heerlijk buiten met de Franse krant, een kop koffie, een groene appel en mijn yoghurt-havermout-ontbijtje. Mmmmm!! Toen mijn CV bijgewerkt en daarna moest ik , zoals altijd, weer opschieten en ongeveer rennen naar school. Onderweg stond er een auto helemaal op de stoep geparkeerd en ik liep precies langs toen er een blinde man met zijn stok tegen de auto zou gaan lopen, dus heb ik hem er even omheen geleid. Mijn goede daad van de dag was weer gedaan.
Ik was net op tijd in de les, wat in weer een nieuw gebouw was. Het ging om de les “Minorities and Cinema” en we waren maar met tien mensen. Daarom konden we onszelf uitgebreid voorstellen en vond hij het leuk om (hard) te kletsen. Het is een Turkse leraar die al dertig jaar in Straatsburg woont. We hebben dit vak 3x 1 volle dag, dus hebben we veel huiswerk. Maar aan de andere kant betekent het ook dat we eind oktober al klaar zijn! We moeten als eindopdracht een film maken over een minority group in Straatsburg… ja, dat wordt een uitdaging, maar gelukkig hou ik van uitdagingen :) Het was een interessante les. Vandaag ging het vooral over verschillende minority groepen en hoe het is ontstaan in 1920. De focus lag dit keer vooral op het Ottomaanse rijk met Griekenland en Turkije. Natuurlijk kon ik antwoord geven op de vraag ‘hoe heet het populaire alcoholische drankje in deze landen?’ Duh, raki en ouzo natuurlijk. Ik dacht dat iedereen dat zou weten, maar ik was de enige en Maelle vroeg me hoe ik dat zou kunnen weten, haha. De vakanties hadden dus erg veel nut, pa en ma!
Tussen de middag had ik twee uur om naar de stad te gaan en daar nam ik dus ook lekker gebruik van. Binnen twintig minuten was ik in de stad. Daar heb ik eerst pilletjes gehaald (ik had mijn dokter gemaild voor mijn hoofdpijnklachten, dus kon ik pilletjes ophalen) en daarna ben ik naar de Apple store geweest, want het onderste knopje van mijn telefoon doet het niet en zonder dat kan je vrijwel niks. Gelukkig werd ik snel geholpen, maar het kwam erop neer dat een reparatie 140 euro zou gaan kosten (en een nieuwe telefoon ongeveer het dubbele), dus wat is verstandig? Ze heeft nu een tijdelijk ‘thuis-knopje’ aangemaakt en dus kan ik er nu wel eventjes gebruik van maken, zodat ik mijn keuze kan uitstellen. Vervolgens mijn meegebrachte lunch op Place Kleber gegeten, nog wat crackers gehaald bij Naturalia en nu echt snel terug naar school, want ik had nog maar twintig minuten.
Ik kwam 14:01 bij de les aan en hij was al begonnen… maar volgens mij heb ik niet veel gemist. Hier spraken we dan ook over het Ottomaanse Rijk en verschillende jaartallen; erg interessant! Hierna gingen we een film kijken over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat ik even niet meer weet hoe die film heet en internet doet het niet momenteel, dus kan ik het ook niet opzoeken. Maar het ging over specerijen, een Turkse familie die naar Griekenland moest vertrekken door het geloof.
Na de film kwam ik buiten en……. Was het koud! Ik moest gewoon mijn jasje aantrekken, terwijl het twee uur ervoor echt super warm was in de stad. En jahoor, het ging ook nog regenen. Maar als Nederlandse was ik dat maar al te gewend en liep ik gewoon door. Een beetje regen kan ook geen kwaad, ik ben niet van suiker.
Thuis heb ik de aantekeningen van de film proberen uit te werken en kwam Karin haar was bij de mijne gooien (het mocht één keer van Cécile - wat al een wonder was). Tijdens het wachten hebben we met Maria gekletst in de keuken en na 50 minuten konden we onze bijna-droge was uit de wasmachine halen en hebben we het verdeeld. Zij nam alles mee terug in haar tas en ik deed het in de wasmand om later op te hangen.
Karin vertrok en ik verging van de honger ongeveer, dus heb snel lekker kip met boontjes, ui, courgette en paprika gekookt. Onder mijn diner bedacht ik me dat het verstandig zou zijn om vanavond naar de sportschool te gaan, zodat ik morgen echt zou kunnen beginnen als proefdagje. Daar ging ik dan: om 20h27 richting de sportschool. Daar zaten twee aardige jongens achter de balie (niet zo’n hyper-spierbonk als gisteravond) en heb ik een afspraak gemaakt om morgenochtend een les bij te wonen en zelf rond te kijken. En raad eens, mensen? Om 20h36 was ik weer thuis. Zo dichtbij is het!
In de avond had ik het rijk alleen - FINALLY!! - en dus besloot ik hier goed gebruik van te maken door een film te kijken. Omdat internet echt heel moeilijk doet ging ik lekker languit op de bank liggen en heb ik Alice in Wonderland gekeken. Top avond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 84598

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: