Straatsburgse architectuur en opening kerstmarkt - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Straatsburgse architectuur en opening kerstmarkt - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Straatsburgse architectuur en opening kerstmarkt

Blijf op de hoogte en volg Leonie

23 November 2018 | Frankrijk, Straatsburg

Vandaag was het dus zover… ik deed mezelf voor als een cultureel erfgoed onderzoekster en liep naar de architecture school vlakbij het station. Daar aangekomen, moest mijn tas worden gecheckt en kwam ik bij de receptie een vrouw tegen die ook op meneer Kostka wachtte, dus wachtten we samen. Helaas sprak zij alleen Duits en Pools en konden we dus niet zo goed praten. Ik probeerde daarentegen wel een beetje Duits en dat ging redelijk.
Natuurlijk was de rest van de groep laat (Franse tijd blijkbaar). Het waren 4 architecten uit Poznan, 1 Duitse vrouw, 1 Duitse man, 1 Franse vrouw, 2 Franse mannen en later kwamen er nog een man en een vrouw bij, plus Kostka.
We gingen in een leslokaal zitten en hebben daar een meeting gehouden. Het was ontzettend interessant! Het ging over Fritz Beblo; de man achter de architectuur van Straatsburg. Verder zijn ‘garden cities’ besproken - wat ik precies afgelopen dinsdag bij cities heb behandeld. Tot 12h15 heb ik deze meeting bijgewoond.
Hierna gingen zij lunchen en ik mocht mee, maar ik had om 14h les en bedacht me dat ik dan halverwege de lunch in het restaurant weg zou moeten gaan, dus ging ik naar Pûr, waar ik met Maelle had afgesproken. Ik nam natuurlijk weer mijn gebruikelijke herfstcrumble en hier hebben we even gekletst over de kerstopening van die avond. We liepen door de super gezellige stad (met overal kersthuisjes en kerstversiering die dus nog niet aan was) naar school en kwamen twintig minuutjes te vroeg aan bij Institut Le Bel.
We besloten wat aan ons debat voor Brexit te doen en af en toe druppelden er wat klasgenootjes langs die naar de les gingen. Toen gingen wij toch ook maar. En wat was dat een slechte keuze, haha. Dit was persoonlijk gezien de stomste les die ik tot nu toe heb gehad. Het spijt me, ik weet dat vrouwenrechten hartstikke belangrijk zijn, maar drie uur lang is toch net iets te lang en aangezien ik totaal niet dezelfde dingen dacht als de rest (en ook niet als die vrouw van de Raad van Europa - die de les gaf), was het lastig mijn motivatie hoog te houden. Maar ik ben door de les heen gekomen en om 17h begon het feest…
De klas wachtte elkaar op bij de ingang van Le Bel, we deden onze mutsen op, wanten aan en liepen al kerstliedjeszingend naar de stad. Hier werden onze tassen gecontroleerd en hebben we bij een podium gestaan met een hoop mensen om te luisteren naar een meneer die moeilijk verstaanbaar Frans praatte door een microfoon. Arianna had haar goede camera bij zich en schoot een paar plaatjes van ons. Omdat het praatje van die man een beetje lang duurde, besloten we zelf over de kerstmarkten te struinen en dat was een goed plan, want het was nu soortement ‘rustig’ (alsnog mega druk). We liepen via een zijstraatje naar de kathedraal. We kochten allemaal een vin chaud (glühwein), maakten heel veel foto’s en straalden als een malle. In het begin wachtten we nog op elkaar na een paar huisjes, maar uiteindelijk zijn we opgesplitst toen we naar verschillende kraampjes liepen. Het waren houten huisjes vol met Straatsburgse koekjes, vin chaud, kerstballen en etenswaren. Het was hartstikke gezellig! Na de kathedraal liepen we naar Place Broglie met een andere kerstmarkt. Hier zat de kerstman trouwens in een hoekje om kinderen te ontmoeten en te vragen wat ze voor Kerst wilden hebben. Inmiddels merkten we dat het al laat was. De boom zou om 6:55 aangaan ze Maelle (die we allang kwijt waren), en we snelden naar Place Kleber met de enorme kerstboom, die gelukkig nog helemaal donker was. De rest van de stad was inmiddels wel verlicht met gingerbreadmen al hangend door de straten. Het was net zo druk als op het plein in Delft op de lichtjesavond, en dus wrongen we onszelf door het publiek voor een plekje (ik was nu met Gulnur, Maria, Karin en Essi). Niet veel later telden we met z’n allen dix-neuf-huit-sept-six-cinq-quatre-trois-deux-un, woooohhhhh! En de boom ging aan. Het was prachtig!! Iedereen maakte foto’s, filmpjes, en we bevroren bijna, maar iedereen was blij. Nu ging iedereen de kerstmarkten over struinen, maar wij besloten dat door de weeks te doen, want het was echt heel koud en druk.
We gingen allemaal onze eigen kant weer op na een hoop foto’s en thuis heb ik het lekker rustig aan gedaan. Ik heb met mama gebeld, terwijl ik dineerde op mijn bed (yasss!) en cadeautjes uitpakte die ze aan Robert had meegegeven vorige week. Het was heel gezellig! Daarna heb ik tien minuten van een serie gezien voordat internet uit werd gezet door Cecile en dus ben ik maar Harry Potter gaan lezen en gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 84596

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: