Afscheid van Besançon centre-ville - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Afscheid van Besançon centre-ville - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Afscheid van Besançon centre-ville

Blijf op de hoogte en volg Leonie

21 December 2013 | Frankrijk, Besançon

Vanmorgen werd ik om half 10 wakker in alle chaos in m’n kamertje. Er lagen tientallen tassen om me heen en ik moest het allemaal gaan opruimen in zo’n anderhalf uur. Ik nam voor de laatste keer een ontbijtje, een paar sneetjes brood met schuddebuikjes, en ging beginnen met het opruimen. Gelukkig had ik gister al een hele boel gedaan en zette ik vandaag ondertussen GTST aan. Ik had met pa en ma afgesproken dat ik vanaf 11 uur zo nu en dan naar buiten zou kijken, om te zien of ze er al stonden. Vanaf half 11 keek ik al naar buiten en zag iedere keer niets. Met grote passen en hoge knieën moest ik me een weg slepen door mijn kamer. En om zo’n tien over elf zag ik ineens mijn moedertje op het grasveld beneden staan. Ze probeerde een foto te maken van Rousseau. Daarna zag ik ook pa beneden staan en na geposeerd te hebben voor een foto, vertelde ik ze welke deur ze moesten nemen en kwamen ze naar boven. Toen ze binnenkwamen, vond pa het meevallen met alle spullen. Om eerlijk te zijn, was ik het ermee eens. Ik ging met ma naar de Stendhal en liet de rest van de campus zien. Daar vroeg ik of ik mijn sleutel ook zondag in mocht leveren. Gelukkig mocht dat gewoon :) We deden alle kleren in de koffer (en reistas, haha) en gingen naar de stad. Vandaag was het de laatste dag dat ik in Besançon zou zijn, dus ging overal nog heen waar ik nog heen wilde. We gingen eerst lunchen bij Brioche Dorée. Daar namen pa en ik een panini en ma nam een broodje carpaccio. Ma en ik gingen naar boven om de wc te zoeken, bleek dat die gewoon naast ons was ongeveer haha. Daar aangekomen, zagen we dat er een stoel in de wc was, ook niet geheel onbelangrijk om te vergeten te zeggen. Daarna liepen we naar de ene kerstmarkt bij de winkel van de Doubs. Daar stond een gigantische kerstboom met beer en paashaas. Ja, die haas begrepen we ook niet echt. We liepen de kraampjes af en gingen naar Granvelle. Daar was de kinderkermis, waar ongeveer niemand was. Ik liet het muziektentje zien en zag een beeld van Victor Hugo, die ik nog niet eerder had gezien. Zo nam ik ook soortement afscheid van Victor Hugo ;). Daarna gingen we naar de grote kerstmarkt op het grote plein. Daar liepen we even overheen en kocht ik nog een kerstcadeautje voor Robert bij een huiswinkel naast de kerstmarkt. Daarna deden we weer een rondje Besançon. We gingen naar de Jennyfer (alleen gekeken, niets gekocht :( ) en het werd langzamerhand donker. De paashaas was inmiddels verlicht. Pa had trek gekregen en bestelde een ‘hotte chicken’ bij de Quick. Ma en ik namen een taartje bij Brioche Dorée. Ik nam een frambozenschelpje en ma een appelflap-soort-van-iets. We gingen naar Madigans (Irish Pub) om een drankje te doen. Hier raakten we aan de praat met de mensen die naast ons zaten: een familie met een hele verbaasd-kijkende baby. Het was wel grappig! Toen ik met die moeder zat te praten, zag ma dat de vrouw van de vorige keer binnenkwam. Ma lag helemaal dubbel! xD Die vrouw nam de vorige keer veel biertjes en was ons dus al opgevallen. Dit keer kwam ze weer binnen en was onze dag compleet :p. Hierna gingen we naar de grote kerstmarkt in de lichtjes. Het was hartstikke gezellig! Pa en ma vonden het ook heel leuk. Nog even een paar fotootjes, naar de kerstmarkt voor de kerk en we gingen een restaurantje opzoeken. Het was hetzelfde restaurantje als de vorige keer: de pizzeria aan het einde van de straat. Daar kwamen we binnen en waren stomverbaasd toen we zagen dat ook hier eenzelfde vrouw zat als de vorige keer. We gingen op dezelfde plek zitten, bestelden dezelfde pizza en het was weer super lekker en gezellig! Na het eten vroegen pa en ik hoe vaak die vrouw daar komt en de serveerster zei 5 keer per week: altijd dezelfde pizza, zelfde plek, zelfde drankje, zelfde toetje en zelfde tijd. Dat laat maar weer zien hoe goed die zaak is :p. Daarna gingen we naar het hotel. In het restaurantstraatje zagen we Shirley lopen met haar vader en broertje, wat toevallig! We bevolen aan om naar dat restaurantje te gaan : ) We spraken af dat ik een tas schoenen af zou zetten bij de balie van het hotel. Dus gingen we eerst naar hun hotel. Daar gingen ma en ik naar binnen en gelukkig konden we de tas afzetten daar voor Shirley. Nu nog hopen dat het goed gaat!! Nu was het tijd om het hotel op te zoeken. Navigatie aan en rijden maar! “U bent gearriveerd op de plaats van bestemming”… en we zagen geen hotel. We liepen de linkerkant op om het aan iemand te vragen. De eerste twee mensen wisten niet waar ons hotel was, maar de volgende die aankwam, leidde ons de weg. We gingen helemaal een trap op naar boven, zodat we over een brug over de weg konden. Daarna gingen we naar links en naar rechts en we kwamen uit bij het hotel. We gingen naar binnen en checkten in. Alles ging goed, totdat de man achter de balie ineens heel verbaasd keek. Toen pa een hond hoorde niezen, wilde hij zeggen dat hij van honden hield. Helaas voor hem zei die tegen die man grof vertaald “Ik hou van jou, hond!”. Ma en ik lagen helemaal dubbel! De man gaf ons de sleutel van het hotel (nr. 12) en we gingen naar binnen. Ik mocht in een bed boven pa en ma slapen, haha! Eerst allemaal douchen, een beetje tv kijken en toen al snel slapen. We grapten een beetje over de bedden, aangezien ze nogal hard lagen. We stelden onszelf voor in een harde sjoelbak met postzegels als kussens. Ik zag het helemaal voor me en ik bleef lachen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Besançon

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 84327

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: