Mexico-City tour!! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Mexico-City tour!! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Mexico-City tour!!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 Augustus 2019 | Mexico, Mexico-stad

Vandaag was het zover… ik zou het centrum van Mexico-City gaan verkennen!
Om 7u werd ik wakker en zat eerst te twijfelen te blijven liggen, maar uiteindelijk koos ik ervoor op te staan en het lekker rustig aan te doen met mijn ontbijtje. Ik dronk wat water met citroen, zout en komkommer om de haver van gisteravond uit mijn systeem te krijgen (ik ging naar bed met buikpijn en de hele nacht was niet zo fijn) en daarna heb ik weer genoten van een fruitsalade met koffie. Ik voelde me een stuk beter! Ik checkte de tv en het bleek dat ik filmpjes kan streamen naar de televisie, dus voortaan kan ik films en series op groot beeld kijken… niet verkeerd!
Om 9:30 liep ik in zo’n 20 minuutjes naar Joyce, Celia en Claire, die ook in Coyoacán wonen. Zij wonen samen in een oud huis en ik moet zeggen dat het best groot is! Een hele woonkamer met dinertafel voor 10 personen, met allemaal een eigen kamer, een gedeelde douche en keuken en een waskamer. Maar ik ben erg blij met mijn straat en studiootje; dat geeft me veel rust!
Samen liepen we naar Taxqueña, waar we de metro namen naar de stad. Een ticket kost 5 pesos (ongeveer 20 pesos is 1eu), en in twee overvolle trams kwamen we boven uit in een grote straat met aan weerszijde hoge bomen – het had een gaaf sfeertje. We kwamen uit bij het monument van de onafhankelijkheid. Op zondag blijkt het een sportdag te zijn, want er waren enorm veel fietsers die voorrang kregen op de enorme autobanen en hele grote straten waren afgezet voor fietsers en hardlopers. Ook was er zumba aan de zijkant van de straat gaande, waar veel mensen de vier meiden op het podium nadansten. Hier ontmoetten we een vriend van Celia, Angel. Hij leidde ons vandaag rond. We startten bij het monument van de onafhankelijkheid, die in 1910 was gebouwd voor de viering van de Mexicaanse onafhankelijkheid. De straten die ernaartoe leidden waren immens groot en lang, met skyscrapers aan weerszijden. We liepen deze weg af en hebben koffie gedronken in een Mexicaanse versie van Starbucks: Cielito. Hier heb ik genoten van een iced coffee en kwam Graham ons vergezellen. Met zijn allen liepen we naar het monument van de revolutie, waar we een tour hebben gedaan voor 70 pesos. Eerst hebben we onderin het monument een kijkje genomen. Het was de bedoeling dat dit net als de Westminster in London zou worden, maar het werd uiteindelijk door de revolutie afgebroken. Het bleef nu bij een enkel deel. We gingen met de lift naar boven en hebben van een 360 graden view op Mexico-City genoten. Wat een immense stad, en zo mooi! Overal staan gebouwtjes; de een groter dan de ander, met groepjes skyscrapers en achterin bergen. We zeiden allemaal dat we niet konden geloven dat we hier de komende maanden mogen wonen – we zijn allemaal erg dankbaar!
We hadden inmiddels wel trek gekregen en dus gingen we op zoek naar eten. We strandden bij een Mexicaanse tent tussen de lokale bevolking, waar we heerlijk hebben gegeten. Op ieder tafeltje stonden mandjes met tortilla-chips en een hete dip en een witte dip. Ik heb alleen de hete dip geprobeerd, omdat in die andere melk zat, maar het was erg lekker! Hierna kwamen ze met een bord varkensvlees en Mexicaanse salade (tomaten, jalepeños en witte uitjes, en twee kommetjes traditionele soep met zwarte bonen, ui, paprika en varkensvlees… en het was allemaal van het huis! Daarna kwam mijn gerecht: drie tacos met shredded kip en een bak guacamole. Het was erg lekker (en maar 65 pesos voor het gerecht – het water was ook 65 volgens mij, dus dat was wel jammer haha). Toen we weg wilden, begon er precies een drummer met zanger op een klein podiumpje te spelen en Celia had een verzoeknummer gedaan, waarna de man achter het drumstel de hele zaal blij vertelde dat er een Spaanse groep aanwezig was en wees ons aan. Toen moest Celia nog een verzoeknummer doen en ik kende er natuurlijk geen een, haha. Toen we naar buiten liepen, wisselden we elkaar nog wat glimlachen uit en gingen we verder met de tour.
We liepen naar het nationale park, waar ook weer een marktje bezig was en er af en toe iemand aan het zingen was met een microfoon – helemaal in hun eigen zone. Hier kwamen we bij het museum van de Belles Artes aan. Dit was het gebouw dat ik wel herkende van foto’s van Mexico, en het was prachtig! Het dak was oranjeachtig en gaf een mooie gloed met de weerkaatsing van de zon. Hiernaast waren traditionele dansers een opvoering aan het doen, dus konden wij het natuurlijk niet laten om ook een kijkje te nemen. Op een trap achter hen namen we plaats en hebben we genoten van de kleurrijke kleding van de meiden en de zwarte kleding met sombrero’s van de mannen.
Hierna gingen we naar China Town. En ik moet zeggen dat dit de gaafste was die ik ooit heb bezocht. Het leek echt alsof ik in Azië was, met restaurants, street food, speelgoed en pokémon-kaarten. We kwamen ook bij een bakkerij waar enorm veel mensen met dozen naar buiten kwamen, en dus wilden we even een kijkje nemen bij de traditionele Mexicaanse bakkerij-lekkernijen. Het was niet normaal. Allemaal stapels koekjes, cakes en geweldige taarten in vitrines, van gelei tot chocolade dripping cakes… prachtig versierd allemaal! Maar we zaten nog te vol van lunch dus bleef het gewoon bij ‘kijken niet kopen’.
We liepen de straten door en na een Mexicaanse versie op de gitaar van ‘Yesterday’ bij Fab4 liepen we de hoek om en zagen een enorme Mexicaanse vlag wapperen. Het stond middenin een plein omringd met prachtige gebouwen en een kathedraal. Op het plein zelf was het een chaos van vliegtuigjes van piepschuim en spelende kinderen. We hebben nog een kijkje genomen in de kathedraal en er was een dienst gaande, dus konden we alleen links een kijkje nemen. Het was een goud-versierde katholieke kerk; niet veel anders van Europese werken vind ik zelf. Buiten hoorde ik wat drums en toen ik naar rechts keek, kon ik mijn ogen niet geloven. Ik zag ECHTE AZTEKEN met verentooien die een dans aan het opvoeren waren!! Natuurlijk moest ik hier gelijk heen en de groep kwam met me mee. Een man achterin was bezig met het zuiveren van een vrouw en het rook naar hout met een hint van pepermunt. Aan de zijkant stond een man geschminkt als een skelet te wachten tot hij op mocht, maar moest eerst netjes wachten tot de man met een tijgerkostuum en de meiden met verschillende kleuren en veren klaar waren met hun pasjes. Nu was mijn Mexicaanse experience toch echt compleet kan ik je vertellen.
We waren echt kapot na deze dag en na 14,5 kilometer was het tijd om een uber te regelen om terug te gaan naar onze huisjes. Hij deed er 17 minuten over om naar het huis van de meiden te gaan, en nog eens 8 om naar die van mij te gaan (p.p. 52 pesos). Dit was een heel stuk beter dan de metro van vanochtend die er meer dan een uur over deed, plus het stuk lopen naar het station!
Thuis heb ik eerst buiten wat geschreven, maar vertrok al gauw naar binnen, aangezien de muggetjes op me af kwamen en er een regenbui aan at te komen. Ik klapte mijn bureau en bureaustoel open en heb voor het raampje mijn blogs bijgewerkt, terwijl het buiten helemaal losging. Het kwam met bakken uit de hemel vallen, en ik was blij dat ik lekker droog zat. Na een douche ben ik om 21:30 mijn bedje in gedoken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 84602

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: