Onverwachtse eerste schooldag! - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Onverwachtse eerste schooldag! - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Onverwachtse eerste schooldag!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

09 September 2013 | Frankrijk, Besançon

Wow, wat een dag! Gisteravond kregen we een mailtje waarin stond dat we vandaag om 10uur op school moesten zijn voor een afspraak met het hoofd van de marketingvakken. Ook zouden we onze roosters gaan maken samen. De roosters worden blijkbaar niet gemaakt door de school, maar de vakken worden op een papier gezet per jaar, dag en tijd. Dan is het de taak aan ons om de vakken op dagen en tijden te zetten, waardoor ons rooster ontstaat. Maargoed, wij kwamen vanmorgen netjes op tijd aan en stonden voor lokaal 202 te wachten. Naast ons stond een hele Franse klas ook voor dat lokaal te wachten, dus begonnen we te twijfelen of we wel goed zaten of niet. Toen het 10uur was, kwam er een vrouw aan die naar ons glimlachte en de deur opendeed. Vervolgens ging die hele Franse klas naar binnen en bleven wij buiten staan met de vraag: “Huh, wat moeten we nu doen? We hadden toch een afspraak met één iemand?” Toen er een Frans meisje naar buiten kwam, vroegen we aan haar of die lerares de vrouw was van onze email, en ze zei van wel. Dus toen moesten we naar binnen! We wisten niet wat de bedoeling was, dus gingen we zitten, maar toen zei die vrouw “ah ah.. viens!” Dus moesten we voorin de klas gaan staan en ze vertelde dat wij studenten uit Den Haag zijn. We stonden er maar ongemakkelijk bij en toen kwam gelukkig onze hulplerares van het departement Nederland. Ze vertelde dat we morgen weer een afspraak hebben om het rooster in elkaar te zetten en dat we nu in die klas moesten gaan zitten. Ook zei ze dat we om half 11 een toets hadden van marketing om ons niveau te bepalen! We waren helemaal in shock en liepen mee naar een ander lokaal, waar weer een andere klas stond te wachten. Ze vertelde dat die toets in dat lokaal zou zijn en dat we tussen de Franse studenten moesten zitten. Toen we in het lokaal zaten, werden we aangestaard van hier tot ginter, haha! Maar wij hadden het veel te druk met het bespreken wat we nu moesten gaan doen allemaal vandaag. Toen de lerares kwam, moesten we naar een computerlokaal, omdat de toets op een computer was. Gelukkig maar! Ik wist al niet hoe ik moest zeggen dat ik niet kon schrijven met mijn gips.. Toen we achter de computers zaten, zagen we dat er niet genoeg waren voor iedereen. Wij zeiden tegen die lerares dat wij buitenlandse studenten zijn en het eerste wat ze tegen de hele klas riep was: “Er zijn 3 computers vrij!!” Haha, echt vreemd. Maar gelukkig mochten we de toets met z’n 3en maken. Het waren 81 multiple choice vragen over marketing in het Frans. Omdat we zo langzaam waren, gebruikten we uiteindelijk Google translate om de vragen wat beter te begrijpen. Het was zo lastig alles te lezen en te begrijpen als je allemaal Frans om je heen hoort en je al weet dat de rest een stuk verder is dan wij. Aan het eind kreeg je een percentage te zien van het resultaat van de toets. We hadden 43%. We vonden het zelf niet zo’n denderende score, maar toen we het na afloop zeiden tegen de lerares vond ze het een erg goede score voor buitenlandse studenten en zei ze dat er mensen waren uit onze klas die slechter hadden gescoord, terwijl die Frans waren. Omdat we goed hadden gescoord, zei ze dat we niet naar de les van volgende week hoeven  Op Google translate hadden we erge lol om sommige vertalingen. Zo kwam er ineens “oog in een bushokje” als één van de antwoorden uit de vertaling. Niet altijd even betrouwbaar, zo’n vertaalsite xD We wilden aan een leerling vragen tot hoe laat de les duurde, maar wisten niet precies hoe en typten het in op de vertaalsite. Onze buurman zag het wel staan, maar moest lachen en gaf geen antwoord. Uiteindelijk gelukkig wel ;P Na deze ervaring gingen we even “thuis” wat eten. Ik nam een salade die ik in de supermarkt had gekocht en Shirley en Fatima namen een tosti. Daarna moesten we weer naar school voor een afspraak. Dit keer gelukkig geen verassingen als vanmorgen, maar we moesten wel ons rooster in elkaar zetten! Dit was een heel gedoe en nu blijkt dat we een vak hebben gekozen die momenteel niet gegeven wordt, dus moeten Shirley en ik er morgen even flink achteraan, anders krijgen we onze punten niet. Ook kwamen we erachter dat we helemaal niet naar het vak van vanmorgen hoefden te gaan, want het stond niet op ons lijstje… zijn we dus helemaal voor niets die toets gaan maken!! Plus we hebben een vak gemist dat wel op ons lijstje stond. Het is allemaal niet zo goed geregeld hier. Weer een uurtje naar onze kamer en weer terug voor het vak “géopolitique”. Shirley en ik waren samen, Fatima moest in haar eentje naar een computervak. Hier snapte ik dus niet erg veel van, vooral in het begin was het moeilijk te begrijpen. Op slot zei hij de hele tijd “bouche… bouche…” En we begrepen er niets van. En ineens moest ik super hard lachen en kwam ik erachter dat hij het over president “Bush” had. Hij heeft me alles kunnen zeggen.. ik begreep er niet veel van. Vooral als ineens de hele klas moest lachten en Shirley en ik elkaar onbegrijpelijk aankeken, wisten we weer dat we de draad kwijt waren. Het vak duurde een uurtje en na drie kwartier begon ik dingen te begrijpen als hij het over “Pays-Bas”(Nederland) had. Verder was het denk wel een interessant vak: het ging onder andere over de handelsbetrekkingen met het Oosten (Turkije, Syrië, Iran, Irak, Rusland, etc. ) en hun “meningsverschillen”. Als ik het goed begrepen heb ;) Na de les vroeg onze leraar of we het allemaal hebben begrepen en we zeiden dat het lastig was. Vervolgens vertelde hij ons dat we het pas na 3 maanden zouden kunnen begrijpen! -.- Ik hoop dat het wel wat sneller gaat :p Na de les, om 5 uur, gingen Shirley en ik nog even naar de Inter Marché om te kijken wat ze allemaal hebben. Het is erg dichtbij: denk 5-8 minuutjes lopen vanaf de campus. We hebben uiteindelijk hamburgerbroodjes en hamburgers gekocht en thuis gingen we die lekker braden op Shirley’s grilplaat, a.k.a. tosti-ijzer. Het was echt super lekker! Zeker voor herhaling vatbaar :) Daarna waren we best wel moe en gingen we nog even chillen op onze eigen kamer. Ik ga denk maar vroeg slapen vanavond, aangezien we morgen al om 8uur moeten beginnen :(. We zijn er dus wel achter gekomen dat Shirley, Fatima en ik de enige 3 internationale studenten zijn op deze hele school!! De anderen zitten waarschijnlijk op andere scholen in Besançon. We zitten dus tot december waarschijnlijk gewoon in de klas bij Fransen en ze zullen ons ook behandelen alsof we Franse studenten zijn.. ben benieuwd!!

  • 11 September 2013 - 17:19

    Galia:

    Haaa Pizza!

    Wauw wat een verhaal zeg!
    Wel super leuk, en heel erg spannend.

    Ik vind het echt super cool van je dat je dit doet!!
    Veel succes :)

    xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Besançon

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 83934

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: