Frans etentje bij Piaget! - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Frans etentje bij Piaget! - Reisverslag uit Besançon, Frankrijk van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Frans etentje bij Piaget!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

14 December 2013 | Frankrijk, Besançon

Vanochtend rolde ik mijn bed uit en at mijn ontbijtje aan achter mijn bureau: fromage blanc met muesli. yum!! :) Daarna begon ik langzaamaan maar aan géopolitique :( maandag hebben we een toets. Het is behoorlijk veel dat we moeten leren.. balen dat we zo weinig tijd hebben :/. Onder de middag heb ik noodles gegeten met ontbijtkoek. Allebei wel apart ;) Daarna gingen we besluiten hoe laat we de bus zouden nemen.. als die zou gaan na al die stakingen van gister! We hadden kwart over 3 afgesproken in de Stendhal bij Fatima. We liepen naar de bushalte en gelukkig stond die al klaar! Hij staat altijd 20 meter voor de bushalte stil om tot rust te komen ofzo, maar het is super irritant, omdat je hem al ziet staan en dan staan we daar allemaal in de kou te wachten..! Toen we in de stad waren, gingen we een cadeautje uitzoeken voor Piaget. Ze had ons uitgenodigd om vanavond bij haar te komen eten om haar man en kinderen te ontmoeten. We besloten naar een chocolatier te gaan. In de eerste tegenover de subway waren er niet echt leuke cadeautjes, dus gingen we naar een andere: Jeff de Bruges. Daar hebben we 2 chocoladelolly's voor die kinderen gehaald en een doosje bonbons voor Piaget en haar man. Daarna gingen we wachten voor de winkel waar we hadden afgesproken om half 5. Daar kwam ze aan met haar man en 2 kinderen. Het waren twee hele leuke kinderen! De man was niet zo spraakzaam, maar zag er erg aardig uit! We liepen eerst over de kerstmarkt op het plein. Zij namen glühwein, maar wij hoefden niets. Daarna liepen we naar een andere kerstmarkt in Besançon waar we nog niet geweest waren: het was een tent met allemaal kleine handgemaakte prulletjes :p Ook was er een 'band' waar er een mevrouwtje verschrikkelijk lelijk stond te zingen haha. Het was Engels en haar uitspraak was er dus ook niet beter op. Maarja, er was wel een bepaalde sfeer :p. De kindjes kregen allebei een mutsje die in Peru was gemaakt. Volgens mij ging het geld naar een goed doel. Daarna gingen we naar de auto. We waren benieuwd wat voor auto het zou zijn, aangezien we nu met z'n 7en waren! We verwachtten dus een grote bus of iets :p We kwamen op een parkeerterrein aan en zagen dat ze dus met 2 auto's waren gekomen :) Wij gingen bij Piaget in de auto en die kinderen bij die man. Het was enorm mistig! Op slot was er zowat niets meer te zien! Ze woonde zo'n 15 kilometer van de stad, richting Montbéliard. Op de terugweg ging ze nog brood halen bij een bakker. Wij bleven in de auto zitten. Toen we aankwamen, zagen we dat het echt een typisch Frans huis was, echt mega leuk! Het was een vrijstaand huis met klimop aan de buitenkant, waar nu geen blaadjes aanzaten door de winter denk ik. Toen we binnenkwamen, zagen we dat elk deel van het huis anders ingedeeld was: de keuken was modern maar toch ook niet. Er was nog een oude pizza-oven waar het bestek in werd bewaard. De kleine details maakte het mega leuk! De potjes en dingetjes boven de afzuigkap, een uienmandje met "oignons" erop geschreven.. het was allemaal super leuk! We gaven de chocola en ze vonden het erg leuk van ons! We gingen naar de woonkamer die aan de keuken vastzat. De kerstboom stond aan en de open haard ging aan. Boven de tv was het plafond mega hoog en er was een trappetje dat naar een kleine open bovenverdieping leed. Het was heel erg leuk en gezellig ingedeeld. We kregen eerst een thee. Daarna moesten we naar de keuken om hapjes te maken. Ze zei dat het gebruikelijk is in Frankrijk om met z'n allen het eten te maken. Ze had kleine pannenkoekjes gekocht, daar deed Shirley de boter op, Fatima sneed de zalm, ik deed de zalm op de pannenkoekjes en deed ze op een schaal. Ik legde ze samen goed met het dochtertje (van 5/6) en zij deed er citroensap op. Het jongetje (Maximene ofzo haha, hij leerde net lezen en schrijven) maakte verse sinaasappelsap. Daarna gingen we weer naar de kamer en aten we de hapjes op met kaasstengels met spinazie erin, maar proefde eigenlijk alleen maar de kaas :p Ze zeiden dat het lekker was om granaatappelsap in de jus d'orange te doen, dus deden we dat. En ze noemden dat een cocktail :) Het was mega lekker! :D Ondertussen ging er muziek aan. Piaget vroeg welke de kinderen wilden horen en we hoorden "Stromae!!" in koor, dus die ging op :) Daarna gingen ze verder met het hoofdgerecht koken en hebben wij gewoon gepraat en af en toe kwamen die kinderen er nog bij. Het jongetje had een dier getekend. Ik denk dat het een eland was en hij gaf er een aan ons alle drie. Daarna kwam het meisje (iets met de S haha haar naam was moeilijk) met een ingekleurd poppetje van petshop. :) Daarna kwam het hoofdgerecht... er kwamen dikke plakkaten kaas op tafel, een schaal met opgerolde ham en chorizo, etc. , sla en een gourmetset. Het was dan de bedoeling dat we de kaas in een pannetje deden en eronder lieten smelten, er stond een pan met gepofte aardappelen op de gourmetset. We moesten dan een aardappel pakken en er kaassaus overheen doen en over de ham enzo. Het was super leuk en lekker! Maar we zaten wel snel vol ahha. Fatima kreeg een zalm ipv vlees. Ondertussen kwam 'Fort Boyard' nog op. De kinderen vonden het geweldig. Daarna gingen ze nog spelletjes spelen op de mobiel van Piaget en hebben we een paar foto's gemaakt. Vooral het meisje maakte veel foto's haha. Het zijn wel creatief aangelegde kinderen. Daarna kwam er nog thee op tafel en een heel lekker uitziend toetje! Het was een driehoekige cake/taart van chocola en een beetje crunchy-dingen. Het was mega lekker! Daarna nog even gekletst en om 11 uur bracht Piaget ons naar de campus. Haar dochtertje ging mee. Het was op de terugweg nog mistiger dan op de heenweg! "brouillard" is dat volgens mij in het Frans. Gelukkig zijn we heel aangekomen. Iedereen 2 zoenen op de wang gegeven en we gingen naar Rousseau. Het was best wel glad! Het was -2 buiten. In mijn kamertje ging ik nog eventjes op de computer en daarna ging ik lekker slapen. Morgen weer veeeeeel leren! :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Besançon

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 83941

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: