Anthropology tour - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Anthropology tour - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Anthropology tour

Blijf op de hoogte en volg Leonie

12 Maart 2019 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Ik heb redelijk geslapen vannacht. Maar het is ook niet wonderbaarlijk dat ik veel heb gedacht aan Mexico. Gisteravond kreeg ik trouwens ook nog een mailtje van Matthew van het stagekantoor in Londen en we zijn het erover eens dat ik beter na mijn studie een baan in Londen kan vinden, aangezien de stages geen geld geven.
Van half 8 tot half 9 ben ik naar de sportschool gegaan, waar het wederom wonderbaarlijk goed ging.
Thuis snel gedoucht en genoten van mijn ontbijtje. Aangezien ik mezelf had getrakteerd op blauwe bessen die in de aanbieding waren, heb ik die nu lekker in mijn yoghurt tegenwoordig, dus dat is genieten met walnoten en chocolade en fruit! Ik vind het erg lollig hoe mijn eetgewoonten (en dus ook ontbijtjes) veranderen naarmate ik naar andere landen reis; daarom speelt het ook een rol in mijn verhaaltjes. In Frankrijk was het erg anders, en ik heb mijn fruit-koffie-gewoonten meegenomen naar Nederland en ook hier, maar ik gok dat er in ieder land een gewoonte bij zal komen.
Ik las snel het begin voor Visual Culture en maakte lunch die ik mee kon nemen, want Marry waarschuwde me al voor het feit dat we vandaag enorm lang les hadden en dus geen tijd hadden om ergens eten vandaan te halen. Gelukkig had ik nog kip in de koelkast en samen met mijn paprika’s, tomaten, komkommer, quinoa, kikkererwten en sla is dat een lekkere lunch geworden.
Om 11:20 ontmoette ik Gilsun en Marry in de Coffee Library (zij waren al eerder naar de stad gegaan) en hier heb ik een espresso lungo to-go besteld voor in de Minorities klas – de bediening weet al helemaal hoe ik hem het liefst drink: “voor jou zonder melk, zeker?” “Yup”.
In de les ging de lerares erg snel! Gelukkig zet ze de slides op moodle, anders kunnen we sowieso geen goede aantekeningen maken. Gilsun, Marry en ik zaten bij iedere slide ‘pfff….’ En gaven het uiteindelijk op, en luisterden alleen maar. Er ontstond uiteindelijk een ‘debat’ over het geven van rechten aan immigranten en de Engelse student (die zo’n 40-50 is??) was erg expliciet in haar mening en dacht niet echt na over de issue. We were cringing!! Zo heb je toch al stiekem een beetje door dat Marry, Gilsun en ik masterstudenten zijn en dus niet meer op bachelorniveau nadenken. Gelukkig heb ik dus door dat ik groei! Na de les vroeg de lerares of we al een research proposal hadden. Whoops, ik had zoiets gezegd vorige week, maar we hadden echt veel te veel te lezen en te doen, dus had ik het voor mezelf uitgesteld naar volgende week. Maar dat is goed. Aanstaande vrijdag moeten we de research proposal voor de IP afhebben en daarna heb ik dus tot dinsdag om een plan op te zetten voor de Minorities paper. Mr. Novacek mailde me vanmorgen dat het idee van het onderzoeken van cultureel erfgoed tussen Tsjechie en Slowakije erg interessant is en dat het waarschijnlijk nog nooit echt is onderzocht (yay, creatieve Leonie), dus dat het lastig zou worden voor mij. Ik zal dus wat meer research moeten doen voordat ik met iets concreets kom. Ook vertelde de lerares dat Linda, Gilsun en ik de presentatie zekerteweten niet volgende week hebben (zo lekker Tsjechisch om iets in te plannen en dan zeggen dat het pas aan het eind van het semester zal zijn), dus heb ik me voor niets de retteketet gelezen afgelopen weekend, maargoed; zo heb ik minder te doen als Marloesje er is en dat was de bedoeling!
We hadden vijf minuten om naar de department of history te lopen voor de les Eurocompetence, die vandaag van 13:15-18:15 duurde. Hier toverde ik mijn lunchbox uit mijn tas en tijdens de introductie van de nieuwe Spaanse antropologieleraar heb ik geluncht. We hadden vandaag de eerste helft van een workshop (volgende week is de volgende) en we hebben het over culturele verschillen gehad. Het was interessant, maar ik heb alles al een keer gehad op mijn bachelor (Geert Hofstede), dus het was makkelijk voor mij. Om 16h gingen we de antropologietoer doen in de stad. We liepen naar buiten en zijn een hele andere kant van de stad op gegaan, nadat Gilsun en Marry een hamburger hadden gescoord, want die hadden verschrikkelijke honger aangezien zij niet zo verstandig een lunch hadden meegenomen! We hebben graffiti besproken, de image die de stad wil uitstralen (vooral imperialisme; het zijn hele mooie gebouwen), de cade-buildings (kleurrijk), de evolutie van foodhallen, een synagoge die weg is en nu een parkeerplaats is geworden, de verloren Duitse herinneringen, de gevangenis, het transportsysteem en een communistisch standbeeld in het park. Het was inmiddels erg koud geworden en ik denk dat niemand zijn handen meer kon voelen. Ik was ook erg optimistisch met mijn PTV-vest en leren jasje, maar mijn witte jas heeft zwarte vegen die er niet meer afgaan en dus draag ik die liever niet meer, haha. Kortom: de zon mag komen hoor!
Ongeveer 19u was ik thuis en ben ik heerlijk gaan opwarmen in mijn kamertje (het is toch iedere keer weer heerlijk thuiskomen moet ik toegeven. Het is echt mijn huisje geworden) met een thee en diner. Ik heb de tekst van Visual Culture afgelezen, waarna ik de laatste aflevering van Kingdom heb gezien en ben gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Olomouc

Leonie

Hola! Voor mijn Euroculture studie verhuis ik ieder semester naar een ander land. Straatsburg en Olomouc zijn mooie herinneringen geworden en momenteel mag ik de wonderen van Mexico meemaken... en ik leg ze iedere dag vast! Dit is mijn persoonlijke visie van de wereld en het deel dat ik hiervan uitmaak. Ik wens je veel leesplezier! Hasta luego!

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 83868

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 23 Mei 2020

Euroculture in Straatsburg - laatste semester

01 Augustus 2019 - 03 December 2019

Euroculture in Mexico-City

05 Februari 2019 - 01 Juli 2019

Euroculture in Olomouc

01 September 2018 - 21 December 2018

Euroculture in Strasbourg

03 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in Besançon

Landen bezocht: