Stadstour Olomouc - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu Stadstour Olomouc - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Leonie Verkade - WaarBenJij.nu

Stadstour Olomouc

Blijf op de hoogte en volg Leonie

20 Februari 2019 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Vandaag heb ik rustig ontbeten en van 9:45 tot 11:15 hadden we de les ‘Visual Culture’ (mijn favoriet!). Terwijl we voor het lokaal stonden, kwam de leraar naar ons toe en vroeg of we vandaag een stadstour wilden maken met hem, omdat het aardig mooi weer was (zo’n 6 graden met blauwe lucht en zon) – tuurlijk wilden we dat! We liepen naar het plein en hebben wat geleerd over de fonteinen die er stonden (Julius Caesar die deze stad zogenaamd gesticht zou moeten hebben wat dus niet waar is, Hercules die de adelaar Olomouc beschermd, schildpadden die heel willekeurig gemaakt zijn), over de UNESCO-zuil die er staat te shinen en waar onze leraar bij betrokken was, zodat die bovenop de zuil moest klimmen toen ze het beter gingen onderzoeken een paar jaar terug, en we hebben de stad in het miniatuur gezien, zodat we te horen kregen dat de stad eigenlijk in twee delen verdeeld is, met rijkere gebouwen en armere gebouwen. De uni zit in het rijke gedeelte, het centrum zelf zit in het armere gedeelte. Ook hebben we de astronomische klok van dichterbij bekeken en liepen we naar het andere plein waar Mozart heeft gewoond. We eindigden de dag in een mooie kerk naast de universiteit. We liepen een grot in onder de kerk waar een waterbron is en het was er erg koud. De leraar vertelde ook eventjes snel dat de uni is gebouwd op een heuvel waar ooit een kasteeltje stond. En het huis dat ertegenover staat is van een rijke Italiaanse familie met een theater in het huis dat lijkt op die in Wenen.
Na de ‘les’ gingen Marijke, Gilsun, Marry en ik naar een cafeetje op het tweede plein en heb ik een verschrikkelijk lekkere cappuccino op; deze leek meer op de Nederlandse versie – die in Tsjechië zijn over het algemeen allemaal erg slap, maar ik weet nu wat ik moet bestellen.
Mijn klas blijft graag zitten bij cafés en restaurants, maar ik voelde de drang om nu wel echt wat te gaan doen aan school, dus Marijke, Marry en ik gingen naar de bibliotheek om aan de studie te gaan. Hier heb ik gefocust verder gelezen in mijn Islam-boek en ben ik begonnen met het maken van de grote lijnen van mijn presentatie.
Om 1u zijn we naar een bistro vlak bij de uni gegaan en heb ik voor zo’n 3eu een lunch op. Hoppa! Het was alleen niet genoeg haha dus gelukkig had ik snacks bij me. Glutenvrij en melkvrij is niet altijd even handig en genoeg, maar tot nu toe gaat het redelijk! Hierna gingen we weer snel verder aan de studie en om 16u heb ik nog even wat geprint en zijn we naar de Coffee Library gegaan. Ik had dus nog steeds honger en heb hier een tapiocapudding weten te scoren. Prima voor dit moment, maar ik prefereer toch echt normaal eten dat je kunt kauwen.
Van 16:45 tot 18:15 had ik de les ‘Methodology’, wat weer overal over ging behalve methodologie, maargoed. De leraar houdt van praten over geschiedenis en dus ging het deze les niet over Griekse goden, maar over communisme in Tsjechië en Polen. Heel interessant allemaal, maar als we het over methodologie moeten hebben en hij er om 18u pas mee begint, is het een beetje jammer allemaal. We wisten allemaal totaal niet wat we aan moesten met de informatie die we kregen…
Na de les hadden we allemaal zo’n honger en we hadden al besloten om een Tsjechisch restaurant uit te checken in de buurt van de universiteit. Gilsun, Annelot en Marry hadden allemaal een typisch Tsjechisch gerecht besteld en ik had een beetje problemen met bestellen. Uiteindelijk heb ik een geitenkaasgerecht weten te bestellen en dit was allemaal goed en erg lekker – ik voel me sinds twee dagen helemaal goed, dus durf niets te riskeren! Het was gezellig in het restaurant. Er zaten alleen lokale Tsjechen om ons heen (vooral mannen van 60-70 jaar) die lekker bier aan het drinken waren en gezellig aan het kletsen waren.
Thuis aangekomen heb ik dan wel nog een tweede diner op, maar ik heb wel genoten van de avond.